Hopp til navigasjon Hopp til innhold
ITavisen fyller 15 år i dag. Vi hadde ikke vært der vi er i dag uten dere lesere. Takk! (Illustrasjon: Per Ervland)

Vi fyller 15!

Det begynte ved et kafébord…

15 år er lenge på nettet. Men så lenge har faktisk ITavisen eksistert fredag den 21. oktober 2011.

Trang fødsel
Det var ingen spøk å komme seg på nett i 1996.

Den første artikkelen ble publisert 22. oktober ved midnatt.

Og i en artikkel skrevet samme dag av Trond Heggelund, får vi vite om en svært trang fødsel, rent teknisk.

Tre redaktører
Publikasjonen ble først etablert under navnet Dagens Telecom, med Arne Joramo som redaktør. Nettstedet endret navn til ITavisen.no 24. september 1998.

I syv måneder fra november 2000 var Arnt Sommerlund redaktør, før han gikk videre til stillingen som sjefredaktør i Romsdals Budstikke. I april 2001 overtok undertegnede.

Optimisme og fall
Vi ble født i et miljø med stor optimisme og tilsvarende naiv tro på nettets fortreffelighet rent økonomisk.

Det var ikke helt grunnløst: For bare noen få år etter starten sto investorene i kø, og millionene rullet inn i et nettsted som ytterst få leste, men som utvilsomt var gjenstand for svært høye forventinger.

Så sprakk IT-boblen. Folk måtte sies opp, inntektene tørket inn, tallene ble røde og alt annet ble bare svart.

Vi var tre menn rundt et bord…
Det var da vi tre som var igjen (Martin Sivertsen, Espen Irwing Swang og undertegnede) satte oss ned på Café Sara på Oslos østkant for å rådslå.

Ikke hadde vi folk (bortsett fra oss selv), ikke hadde vi penger, og ikke hadde vi særlig mange lesere heller.

Vi så derfor bare en utvei: Å ha det moro.

Vekk med børs, inn med spill
Vi ville ikke lenger lage et produkt som først og fremst skulle få aksjonærene til å smile. Det nyttet jo ikke likevel, hadde det vist seg. I stedet begynte vi å lage et nettsted som vi selv hadde lyst til å lese.

Dermed var det bort med børs- og årsmeldinger, finansresultater og artikler om IT-selskap som fikk millionkontrakter i offentlig sektor.

Inn kom i stedet spill, kule mobiler, overklokkede råskinn-PCer, kuriøse nettfenomener (noen som husker Bonsai-katten?) og masse, masse humor.

Dramatisk økning
Underlig nok var det også andre som likte dette. Faktisk mange tusen. Lesertallene steg dramatisk, og vi parkerte raskt all konkurranse innen vårt nisje, om de aldri så mye ble drevet av store mediehus med velfylte pengebinger.

Vi ble etter hvert klar over at vi faktisk hadde skapt vår egen nisje. Det samme skjønte andre, og det ble etter hvert mange som prøvde å kopiere oss.

Etter hvert kom det noen annonsører også. Vi kunne nok ikke kalle ITavisen stor butikk. Men vi klarte endelig å brødfø oss selv sånn noenlunde, slik at forlaget IT Media ble fornøyd.

Veiskille i 2005
I 2005 sto vi ved et veiskille. Flere store aktører innen norsk medieverden signaliserte at de ville kjøpe oss.

Det nordiske Aller-konsernet vant budrunden, og vi ble en del av Aller Internett.

I samme ånd
Siden har vi fortsatt å lage avis i ånden fra kafémøtet våren 2001.

I løpet av årene som har gått har vi utviklet oss til et nettsted svært mange teknologiinteresserte nordmenn er innom hver dag.

Over all forventning
Vi har nå gjennomsnittlig 60 000 brukere på hverdager og over 200 000 brukere på ukebasis (TNS Gallup/Scores-tall for oktober 2011).

Vi er nummer 32 på listen over de mest brukte nettstedene i Norge, og nummer 19 blant nettsteder med redaksjonelt innhold.

Det er en posisjon vi knapt drømte om da vi første gang tok de grepene som førte fram til den publikasjonen vi er i dag.

Aktive lesere
Likevel: Først og fremst er det dere lesere vi skal takke. Uten dere hadde vi ikke vært der vi er i dag.

ITavisen er mer enn et nettsted der folk er innom for å lese siste nytt. Vi er i tillegg et sosialt nettverk og et livlig diskusjonsforum.

Ny giv
Etter omleggingen til ny design i sommer har antallet brukere økt med rundt 10 000 pr. dag. Det viser at vi gjorde noe riktig da vi innførte større flater, mer luft og bedre oversikt.

Digital kommunikasjon i alle former er blitt en del av nordmenns hverdag, og ITavisen reflekterer dette.

Det er lite som tyder på at ITavisen blir mindre relevant de neste 15 årene!