Akkurat som personlige medlinger på Facebook har erstattet tradisjonell e-post, har chattefunksjonen same sted langt på vei erstattet MSN Messenger.
En prosent er med
Dette gjør naturlig nok annonsørene interessert. Å trenge inn i en privat samtale må jo være enhver selgers drøm. Bare slik kan du få nøyaktig informasjon om hva du egentlig tenker på å kjøpe.
Derfor er nå 1 prosent av brukerne deres (noe som blir relativt voksne 6 millioner mennesker) nå med i et forsøk der merkevarer og produktnavn skal fanges opp fra private nettsamtaler.
Mer personlig
De data som blir samlet inn danner så grunnlaget for å sende ut person-tilpassede annonser på facebook-profilen din.
Annonse
Både Facebook og de som de lever av (altså annonsørene) mener at man på denne måten kan få et enda bedre bilde av hvordan Facebook-brukeren tenker.
Pizza-lyst gir annonser
Om du er med i forsøket og for eksempel skriver til en kamerat: – Mmmmm, jeg kunne godt tenke meg litt pizza i kveld!, så kan du forvente at det straks dukker opp annonser for Peppes, Pizzaekspressen og Flamenco Pizza.
Den store forskjellen på denne typen annonsering og den tradisjonelle Facebook-annonseringen basert på alder, kjønn og oppgitte interesser i profilen, er at den skjer i sanntid.
Behovet der og da
Med andre ord prøver annonsene å tilfredsstille dine behov der og da, ikke bare tipse sdeg om hva du kanskje trenger på lengre sikt.
At annonser basert på Facebook-data lønner seg, er det liten tvil om. For i fjor tjente Facebook over ti miliarder kroner på annonser totalt. Over 60 prosent kom fra annonser der annonsørene selv bestiller på grunnlag av data fra brukernes profiler.
Kilde:
Advertising Age
Annonse