Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Nettprat på Facebook er en del av folks hverdag. Nå vil Facebook inn og kikke på hva du prater om, til glede for annonsørene. (Ill.: Facebook)

Nå vil de se hva du prater om

Seks millioner med i Facebook-forsøk.

Akkurat som personlige medlinger på Facebook har erstattet tradisjonell e-post, har chattefunksjonen same sted langt på vei erstattet MSN Messenger.

En prosent er med
Dette gjør naturlig nok annonsørene interessert. Å trenge inn i en privat samtale må jo være enhver selgers drøm. Bare slik kan du få nøyaktig informasjon om hva du egentlig tenker på å kjøpe.

Derfor er nå 1 prosent av brukerne deres (noe som blir relativt voksne 6 millioner mennesker) nå med i et forsøk der merkevarer og produktnavn skal fanges opp fra private nettsamtaler.

Mer personlig
De data som blir samlet inn danner så grunnlaget for å sende ut person-tilpassede annonser på facebook-profilen din.

Både Facebook og de som de lever av (altså annonsørene) mener at man på denne måten kan få et enda bedre bilde av hvordan Facebook-brukeren tenker.

Pizza-lyst gir annonser
Om du er med i forsøket og for eksempel skriver til en kamerat: – Mmmmm, jeg kunne godt tenke meg litt pizza i kveld!, så kan du forvente at det straks dukker opp annonser for Peppes, Pizzaekspressen og Flamenco Pizza.

Den store forskjellen på denne typen annonsering og den tradisjonelle Facebook-annonseringen basert på alder, kjønn og oppgitte interesser i profilen, er at den skjer i sanntid.

Behovet der og da
Med andre ord prøver annonsene å tilfredsstille dine behov der og da, ikke bare tipse sdeg om hva du kanskje trenger på lengre sikt.

At annonser basert på Facebook-data lønner seg, er det liten tvil om. For i fjor tjente Facebook over ti miliarder kroner på annonser totalt. Over 60 prosent kom fra annonser der annonsørene selv bestiller på grunnlag av data fra brukernes profiler.

Kilde:
Advertising Age

Stikkord: annonser, facebook