rew0poighj

Annonse


Nå gjorde han det igjen

Advarsel: Følgende kommentar er en observasjon av dagens nettbrett-markedet og ikke en ubegrunnet hyllest til Apple.

Det er undertegnedes mening om hvorfor konkurrentene fortsatt feiler og blir børstet til sidelinja gang på gang.

Med det friskt i minne: god fornøyelse i kommentarfeltet.

Se og lær, konkurrenter

Jeg blir nødt til å referere til min første kommentar, den gang iPad 1 ble lansert: det er lett å være historieløs. Heller ikke det siste halvåret 2010 og første del av 2011 ser det ut til at konkurrentene har lest seg opp på Apples historie og lært av det.

Annonse


Får nå har de jaggu gjort det igjen. Apple sikrer seg garantert enda et mye større markedsandel ved å oppgradere et produkt akkurat nok til at mange allerede sikler etter det, til og med rett etter å ha betalt alt fra 4000 til 8000 kroner for første generasjon.

Apple holder tilbake høyere skjermoppløsning og bedre bak-kamera, men oppdaterer ytelsen betraktelig og gjør nettbrettet slankere enn hva konkurrentene kan drømme om.

Se og lær, konkurrenter

Trolig kunne Apple levert iPad 1 med langt kjappere maskinvare, men det er altså på denne måten Apple tjener penger på. De frister deg med første generasjon som aldri er over-spesifisert, men klarer jaggu å friste deg nok året etter at man punger ut igjen.

* Markedsføring: fokus på ett produkt og få funksjoner.

* Stilrent design som ikke kan forveksles med konkurrentens.

* Oppkjøp av store mengder viktige komponenter. Det er rett og slett ikke nok paneler og minnebrikker til selskapene som ikke sikrer seg store avtaler. Det er lett for Apple som har så mye penger på bok å tegne slike avtaler.

Mens konkurrentene fortsatt sitter med spesifikasjons-sjekklista si og krysser av mer eller mindre viktige funksjoner og spesifikasjoner, gjør Apple det samme gang på gang og vinner med det: markedsfører ett produkt av gangen og fokuserer på små nyheter, endringer og funksjoner de mener det er verdt at akkurat du tar seg tid til å se og høre på.

Og folk hører, gang på gang, for alt er finpusset så til de grader for å få hjernen til å stimulerer kjøpelysten. Apple har perfeksjonert gleden av å vente, ha og bruke gadgets.

For ikke kom her og si at tidsplanen til selskapet nå ikke er lett å lese. Likevel: folk har ikke planer om å vente: de bare må ha det.

Produktmarkedsføring i en post-PC-verden

Ingen andre enn Apple har skjønt det enda, eventuelt bruker de fortsatt tid på å omstille sin markedsføringsstragei i en helt ny teknologi-verden:

Ingen bryr seg om ghz, ram, rom og hvor mange steder man kan kjøpe apps.
Det vil si, ingen bortsett fra de mest hardkokte nerdene og gadget-entustiastene, og det er ikke de det er flest av i verden.

Når konkurrentene lærer at de ikke lenger er nok å bombardere markedet med et dusin forskjellige produkter som knapt skiller seg ut, da kanskje vil de kunne slå Apple i et tablet-marked ingen bortsett fra Jobs’ selskap egenhendig har definert.

Apple kan fortsette å diktere markedet med sine egne spilleregler til det kommer et selskap som tør å tenke annerledes nok og gjøre Apple til den syvende far i huset. Dette er dømt til å skje før eller siden, men når? Umulig å spå, men neppe de neste ti årene.

Når det er sagt, Apple har på ingen måte utnyttet sitt potensiale fullt: iOS begynner virkelig å se gammeldags ut, spesielt etter å ha testet dynamiske Windows Phone 7.

iPad 2 har masse ytelseskraft, men et statisk skrivebord med et hav av ikoner. Er dette et spørsmål om å spare på batteriet? Mulig, men neppe hele forklaringen.

Småkjipe iOS

Joda, det funker, men er på ingen måte spennende lenger. Her må Apple gjøre noe for Honeycomb ser på mange områder langt tøffere ut. Når det er sagt: grensesnittet er til syvende og sist bare en nødvendighet for å få innholdet til å fungere og innhold har som kjent også iPad mest av.

Jeg håper konkurrentene får ut fingern for konkurranse må og vil vi ha. Apple trenger det, forbrukerne fortjener det. Selskapet trenger et tupp i ræva for å få gjort noe med iOS. I det minste notifikasjonssystemet som er håpløst utdatert.

Hvor er historikken? Heldigvis finnes Boxcar.

Google og Microsoft

Problemet til Google er selvsagt at det ikke er et dusintall tablets med Honeycomb for kundene å velge mellom enda og de som er annonsert er dyre, for ikke å snakke om ubekreftet batterilevetid.

Om ikke Microsoft for lenge siden har startet utviklingen av et dedikert tablet-OS som er like godt som Windows Phone 7 er jeg redd selskapet kommer til virkelig å slite på nettbrett-markedet i lang, lang tid fremover.

Windows 8 er ryktet å være optimalisert for tablets, men da må selskapet være smarte og trimme bort mye fett:

iPad er tablet-standarden for lenge siden og har 10 timer batterilevetid. Ergo: utfordrerne kan ikke levere noe dårligere. Det er et viktig salgspoeng: lang standby og gleden av å slippe oppstartstid og power-off.

Her har Apple en kjempefordel ved at de lager både maskinvare og programvare og kan optimalisere begge deler mot hverandre.

2011 forblir iPadens år

Min spådom: iPad 2 blir en gigantisk salgssuksess med en pris, batterilevetid, design og app-utvalg konkurrentene enda ikke er i nærheten av å kunne matche. Dessverre.

Et problem som muligens vil komme og bite Apple er deres 30 prosents krav, et krav de neppe gidder å fire på før de ser reelle konkurrenter. Griskt? Ja, men det er ethvert selskaps natur, men det finnes en grense og Apple blir nødt til å være forsiktig her.

Et poeng jeg har sett mye av i det siste, og det brukes ikke bare mot Apple, er en slags rangering av hvilke selskaper som er griskest. Som om et selskap var en person på noen som helst måte. Stor-selskapene er like lite en person, som at det drives av snillhet og omtanke for deg og meg.

Bortsett fra dette vil forspranget Apple har fortsette å øke dette året. HP, Microsoft og Google: Gjør 2011 mer spennende for oss.

PS: Se denne utmerkede stripa.

Annonse