Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Denne lenken finner man i SMSen. Bloggeren som fikk meldingen kontaktet kundeservice og ble bedt om å sende kontonummer, navn og adresse til en kundeservice-epost for å få refundert beløpet på 90 kroner.

Lurt av denne? Regningen din slettes

Oppdatert: Det lover Aspiro.

18 000 nordmenn fikk i går en svindel-melding på valentinsdagen. 4000 av dem ble fakturert, men får pengene tilbake.

Oppdatert, 13:55, 15.02.11:

Og hvordan går du frem for å få refundert beløpet om du var en av de uheldige? Ingenting, ifølge kommunikasjonssjef Kristin Castillo Eldnes. Det er Aspiro som er eier av 2333-nummeret:

«Vi kontakter nå alle operatørene for å få dem til å slette beløpene fra regningen, slik at de ikke skal trenge å gjøre noen ting!».

Hadde serviceoppdrag for trolig svindel-foretak

Vi presiserer: selskapet «DUR Customer Services Norway Ltd.» som tidligere ble nevnt i denne artikkelen har kun hatt en kundeserviceavtale med selskapet Baez limited. Det er sistnevnte selskap som trolig står bak svindelen.

På telefon med «DUR Customer Services Norway Ltd.», bekrefter daglig leder Kristian Brekke Djuve at de nå vil ta en full gjennomgang av det som har skjedd og terminere oppdraget med Baez limited om det viser seg at det er dette selskapet som har svindlet 4000 nordmenn.

I går kunne ITavisen.no melde om et russisk Valentines-virus som misbrukte Java og MMS for å infisere mobilen. Nå har det dukket opp en norsk variant.

Farlig SMS

Og den norske varianten er ganske så mye mer troverdig. Ikke minst fordi det alt er på norsk og sendes ut som en helt vanlig SMS:

«Du har fått en valentine-hilsen fra en hemmelig beundrer med mob.nr 936913X: «Hei:) Vil bare si at…»

Gå hit for å få hele meldingen: http://dinvalentine.com ELLER send SMS V til 2333 nå, nok 90/melding mottatt. Kontakt [email protected] eller tlf 21044921.»

Enkelt å bli lurt

Denne SMSen fikk bloggeren ninaland.net og flere andre, ifølge telefonterror.no.

Det er svært lett å bli loppet for penger:

«Viser sms’n til kjærsten min, og i det jeg gjør det så kommer jeg borti en link på meldingen og en nettside åpnes i safari. Lukker nettleseren, skulle jo lese ferdig sms’n. Da piper det inn enda en sms!», skriver bloggeren.

Ikke ring opp

Ringer man «kundeservice»-nummeret hører man følgende: «hei og velkommen til din valentine.com, vennligst vent mens vi setter deg over til en ledig kundebehandler..»

Ifølge et innlegg på telefonterror.no er det når man ringer dette nummeret man blir loppet for penger mens man venter på svar man aldri får.

Hold deg unna alle lenkene i en slik SMS og ikke ring opp nummeret. Det er lurest å slette meldingen.

Oppdatert, 11:05, 15.02.11:

Hør bloggeren ninaland.net snakke med kundeservice: http://www.ninaland.net/wp-content/uploads/2011/02/Opptak.m4a, lim inn lenken i Apple Quicktime.

Kundeservice ba Nina sende kontonummer, navn og adresse til [email protected] for å få refundert de 90 kronene det kostet henne å trykke på lenken i SMSen.

Personen hos kundeservice identifiserte seg som Even og forklarte at han jobber for et selskap som heter Dur. ITavisen.no har ikke klart å finne noe mer informasjon om dette selskapet.

Trolig fungerer det slik at kunder som benytter seg av gratis-tilbudet på dinsms.no samtykker i at selskap som Dur sender deg slike markedsførings-SMSer.

ITavisen.no kan dog ikke bekrefte at det er kun personer som har brukt dinsms.no som har fått meldingene fra dinvalentine. Flere av ITavisens lesere skal ikke ha benyttet seg av dinsms.no, men likevel mottatt SMSen.

Oppdatert, 12:44, 15.02.11:

Ifølge et anonymt tips ITavisen.no har mottatt er det «DUR Customer Services Norway Ltd.» som står bak masseutsendelsen av Valentin-SMSene:

«Selskapet som «Even» svarer som kundeservice er «DUR Customer Services Norway Ltd». De samme personene bak dette selskapet har også flere selskaper som har gjennomført lignende SMS-«svindler»».

DUR er listet opp som et reklamebyrå på purehelp.no.

ITavisen.no har i skrivende stund ikke lykkes å få kontakt med «DUR Customer Services Norway Ltd».

Oppdatert, 13:12, 15.02.11:

Ifølge TV 2 Hjelper Deg er det et selskap registrert i Malta som står bak svindelen.

Det er Aspiro som eier nummeret 2333. Ifølge selskapet skal 18 000 nordmenn ha mottatt meldingen. Av disse skal 4000 personer ha blitt fakturert.

«Aspiro kontakter nå alle norske mobiloperatører, for å sørge for at alle som er svindlet får pengene sine tilbake», skriver TV 2 Hjelper Deg.

20110214-085337
(Ill.: ninaland.net)

Kilder:
Ninaland.net
Telefonterror
TV 2 Hjelper Deg

Stikkord: Mobil, svindel