Noen svært interessante PowerPoint-presentasjoner avslører det som kan bli en ny og viktig kjernefunksjon i Windows 8.
Microsofts sjef Steve Ballmer har tidligere uttalt at Windows 8 er det mest risikofylte prosjektet for Microsoft akkurat nå. Er dette grunnen?
Fremtiden ligger i skyen
Neste Windows-utgave er ikke mer enn et par år unna og får et stort fokus på «cloud-computing», noe MS-sjef Steve Ballmer har terpet mye på de siste årene.
Om det er noen tyngde i disse presentasjonene, og ikke bare tankeeksperimenter er for tidlig å si, men om det noe i dette virker det som at Microsoft har planer om å endre på selve filosofien i nye Windows.
Annonse
Lokallagring er gammeldags
«Windows Next» som det refereres til, baserer seg nemlig på DaaS (Desktop as a Service). Forøvrig er det ikke første gang «Next» dukker opp i forbindelse med nye Windows.
Tanken er at skrivebordet ditt med applikasjoner og innstillinger skal være en nett-tjeneste og ikke en lokal applikasjon.
Microsoft vil ha egen app-butikk
Og med DaaS som en av kjernefunksjonene i nye Windows, virker det plutselig langt mer sannsynlig at Windows får sitt eget Marketplace.
Faktisk virker det nå som helt usannsynlig for Microsoft å ikke kunne tilby sine kunder en applikasjons-butikk som gjør det lett å holde programmene oppdatert og ikke minst virusfrie.
Uunngåelig med tanke på Apples suksess med App Store og deres kommende applikasjonsbutikk til Mac OS X Lion som baserer seg på samme filosofi.
Microsoft begynner jo selv å få erfaring i dette markedet med sin WP7-butikk, som trolig ligger et sted mellom Apple App Store og Android Market i åpenhet.
En viktig funksjon
Og ikke bare som en liten tilleggstjeneste eller som et lite ekstra-program, men som en viktig kjernefunksjon i Windows 8, Windows Next eller hva nå navnet blir.
Det virker iallefall logisk med tanke på at et Windows som baserer seg på nett-tjenester vil kunne hente brukernes applikasjoner og innstillinger rett fra nettet på en langt mer elegant måte og som en kjernefunksjon i et Windows 2012-OS.
Kilde:
ZDNet
Annonse