Trafikkinformasjon på GPS-eneheter går i dag via FM-nettet. Skrus FM av til fordel for DAB, vil utstyret bli delvis ubrukelig.

Annonse


DAB dreper trafikkdata

NRK, P4 og andre tunge radioaktører jobber for at regjeringen skal skru av FM-nettet innen 2015, og sendes 2020.

Kontroversielt
Hensikten er at FM skal erstattes av DAB, det digitale som er delvis utbygd her i landet, og tatt i bruk både i Storbritannia, Danmark og flere andre land.

DAB er svært kontroversielt, og har til dels blitt sterkt motarbeidet både av IT-bransjen, nærradiostasjoner og mange journalister.

Hører i bilen
I dag er det i underkant rundt 300 000 DAB-radioer i bruk i Norge. Til sammenligning er det mange millioner FM-radioer i bruk her i landet, og 2010 alene ble det solgt 7000 av de gode, gamle radioene fram til mars.

Annonse


Svært mange av disse befinner seg i bilen, der en stor del av nordmenns radiolytting foregår.

Innført i mange land
I bilen har også mange installert GPS-navigasjonsutstyr fra TomTom, Garmin, Navigon eller andre. De nyeste modellene bruker TMC (Traffic Message Channel), som baserer seg på dataoverføring via RDS (Radio Data System), et dataoverføringssystem som i dag bruker FM som transportkanal.

TMC sender ut sanntids trafikkinformasjon med tekst og grafikk. Det er med andre ord via dette systemet du får vite om køer, ulykker og andre uregelmessigheter på ruten din når du kjører. Systemet brukes i en lang rekke land, og i 2009 åpnet NRK P1 sitt tilbud på prøvebasis.

Ubrukelig om DAB overtar
Om FM-nettet skrus av, kan du i følge den britiske avisen Daily Telegraph glemme dette. Navigasjonsenhetene i mellom 2.5 og 3 millioner biler på britiske veier blir dermed sterkt handikappet og til dels ubrukelige, hevder avisen.

TMC finnes i de fleste nye GPS-enheter som ettermonteres i biler. Men også store bilprodusenter satser nå tungt på TMC som standardutstyr i sine modeller. Både Ford, Jaguar, Land Rover, Mercedes, Toyota, BMW og Volvo leveres nå med TMC-enheter.

Hvor mange TMC-RDS-enheter som ruller på norske veier, vet vi ikke. Men med nordmenns appetitt på nye biler og ny elektronikk er det trolig flere hundre tusen.

– Ingen kunne funnet på dette
– Det er nå 11 år siden avgjørelsen om overgang til DAB ble tatt, og så langt er det ingen som har tenkt på å besvare dette spørsmålet. Dette er for rart til at noen kunne ha funnet på det. Og selvsagt vet vi hvem som vil få regningen til slutt. Det vil bli folk flest, lytterne. Industrien vil utvilsomt finn en måte å overfore kostnader på, sier en anonym kilde på innsiden av radioindustrien til avisen.

Denne versjonen bestrides av den britiske DAB-lobbyen.

– Det kan løses
– Dette er noe vi har vært klar over lenge. Det er behandlet i regjeringens handlingsplan for digitalradio, og vi jobber med å løse det. Det er helt klart viktig, men vi er bare i den første fasen ennå. Det er imidlertid ingenting som tyder på at det ikke kan løses eller vil bli løst, sier Laurence Harrison i Digital Radio UK.

I følge en Wikipedia kan også DAB og satelittradio transportere TMC-informasjon. Men slik støtte har altså ikke de GPS-enhetene som befinner seg i biler i dag.

Oppdatert 8/11-2010 kl. 14.15: Markedsansvarlig Jarle Ruud i Digitalradio Norge opplyser til IT en teknologi som kalles TPEG (Transport Protocol Experts Group) er valgt som framtidig transportvei for trafikkdata for DAB i Norge.

Annonse