People Magazine er USAs største kjendisblad. Her med oppslag om Obama-familien.

Annonse


Paparazzi stoppet iPad-app

På begynnelsen av 90-tallet var fagforeningene innen filmbransjen fullt opptatt med å forhandle fram gode avtaler for en rekke eksperimentelle, digitale plattformer det aldri ble noe av.

Gikk glipp av milliarder
I mellomtiden gikk DVD-toget, uten at avtalene var på plass. Dermed gikk en rekke yrkesgrupper i Hollywood og «dalstroka innafor» trolig glipp av milliarder i kompensasjon.

Kjendisfotografene – de såkalte paparazziene – vil ikke gjøre den samme tabben.

Setter ned foten
Derfor har de nå satt foten ned for iPad-utgaven av kjendisbladet People Magazine, som i USA tilsvarer vårt hjemlige Se og Hør.

Annonse


Fotografene mener de skal ha ekstra kompensasjon for publiseringen av bildene i iPad-utgaven, selv om de allerede har fått sine honorarer for trykkingen i det ordinære papirbladet.

People Magazine mener på sin side at avtalen gjelder alle plattformer, og at iPad-utgaven bare tjener som markedsføring av produktet de egentlig lever av.

Børs mot abonnement
Det er også uenighet om hvordan bildene eventuelt skal betales.

Mens fotografene og byråene foretrekker børsmetoden, der bilder prises etter sin markedsverdi (for eksempel størrelsen på kjendisstatusen, samt situasjonen kjendisen er fotografert i), vil magasinbransjen ha abonnementsordninger og flate takster.

Dette fordi de ønsker større økonomisk forutsigbarhet.

Ett bilde kan gi millioner
Et blinkskudd av et «hot» kjendis i en pikant situasjon (for eksempel på stranda med ny kjæreste) kan gi fotografen og byrået han jobber for millioner i lomma. Forlagene som gir ut kjendisbransjen vil unngå slike tilstander for enhver pris når det gjelder de nye digitalutgavene.

Konflikten har ført til at People nå ikke kommer ut på iPad som planlagt denne uka. Det er nå uklart når magasinet vil være å finne på Apples fjøl.

Annonse