Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Dette er en modell av Level 3s senter i London. Det er sikret på alle bauer og kanter. Men i går gikk det altså galt - igjen. (Ill.: Datagate.co.uk)

Her er synderen

Derfor slet Norge med ustabilt nett i går.

Mange norske nettbrukere hadde i går problemer med nettforbindelsen – nærmere bestemt de som er knyttet til Telenor og deres underleverandører.

Dette kunne VG Nett og Aftenposten.no melde i går kveld.

Stor aktør gikk ned
Årsaken var et sammenbrudd hos den store, amerikanske nettleverandøren Level 3, som har samarbeidspartnere over hele verden.

Selskapet har også en norsk avdeling i Nydalen i Oslo.

Rammet også Canal Digital
Flere norske nettsteder – blant dem Aftenposten.no, Finn.no, Nettavisen.no, bt.no og dn.no, var trege eller helt fraværende i går kveld. Dette skyldtes i følge teknisk sjef Erik Bonesvoll i Aftenposten annonsenettverket Adtech, som ligger i Tyskland. Disse får sine nettjenester av Level 3, i likhet med en rekke andre europeiske selskaper.

Også Canal Digitals abonnenter ble rammet av trøbbel med linjen. Her var det først og fremst utenlandslinjene som ble rammet.

Normalt kl. 22.30
Både MySpace, Twitter og Facebook var ustabilt for norske brukere i går. Trolig på grunn av trøbbelet hos Level 3.

Ved 22.30-tiden i går kveld var situasjonen tilsynelatende normal igjen. På Level 3s nettsted lå det i går ingen melding om at noe var galt, og dermed heller ingen melding om ting var i orden igjen.

Vi registrerte heller ingen meldinger i USA eller andre steder om problemene. Dermed er det mye som tyder på at problemet var begrenset til Norge, de andre skandinaviske landene og enkelte deler av av sentrale Europa.

Internetts «pulsårer»
Level 3 er en såkalt oppstrømsleverandør. Det vil si at de leverer nett til ISP-ene (nettleverandørene) som igjen leverer nett til deg og meg.

Selskapet holder til i byen Broomfield i Colorado, USA og er en av de aller største på såkalt backbone – selve «pulsårene» i Internett.

Går en oppstrømsleverandør som Level 3 ned, kan ikke lenger bredbåndsleverandører som Telenor og Canal Digital levere nett til kundene sine.

Ikke første gang
Det er ikke første gang Level 3 har alvorlig trøbbel. I april 2008 gikk Level 3s britiske nervesenter i Braham Street i London ned.

Og i oktober 2005 var store deler av Australia uten nett i mange timer på grunn av en feil hos samme leverandør.

– Velg annen leverandør!
Diskusjonen gikk høyt på nettet i går. Mange mente at Level 3 etter dette fortjener å miste sine store og viktige kunder til en konkurrent.

Men det finnes ikke så mange slike store nettleverandører å velge i, og det er ikke gitt at konkurrentene kan love mer stabilitet og oppetid.

Sårbart
Mest av alt viser gårsdagens sammenbrudd hvor sårbart nettet er, og hvor avhengige vi er av at alle tekniske ledd fungerer.

Likevel er det sjelden at slike problemer er langvarige. Nettets veier er mangslungne, og det er bygget slik at trafikken som oftest finner andre veier når noe er galt. Enkelte nettsteder kan gå ned, men det har så langt ikke skjedd at all kommunikasjon har stoppet opp, verken i ett land eller globalt.

Stikkord: internett, sikkerhet