Annonse


Derfor hater Apple Flash

Det er et velkjent faktum at Adobe og Apple ikke er spesielt gode venner, og at Flash ikke fungerer på enheter som iPad og iPhone.

Nå har Apple-sjefen Steve Jobs kommet med noe så uvanlig som et brev der han punkt for punkt forklarer hvorfor Flash ikke får plass på hans mobile enheter.

Åpenhet
Hans hovedpoeng er at Flash er en lukket standard, der Adobe har 100% kontroll. Apple vil heller bruke åpne standarder som HTML5, CSS og JavaScript. Jobs påstår at Apple støtter åpne teknologier til tross for at deres produkter bruker proprietære systemer, og viser til hvordan webkit-nettleseren, som Safari bygger på, nå brukes av de fleste andre. Vi kan likevel ikke unngå å føle at Apple og åpenhet ikke er helt synonymt…

Videre mener Jobs at Adobe tar feil når de mener at mangelen på Flash hindrer tilgangen til fullverdig webopplevelse, da det er lett å få sett video på Apples produkter enten gjennom egne applikasjoner eller andre formater. Og det finnes 50.000 spill på App Store, noe som erstatter manglende mulighet til å spille Flashspill.

Annonse


Sikkerhet og ytelse er neste punkt, Jobs sier at Flash er hverken sikkert eller yter bra på mobile enheter.

Levetid
Batterilevetid er også viktig i følge Jobs, da Flash krever at dekodingen av video gjøres i programvare, noe som igjen fører til høyere forbruk av strøm. Jobs vil heller se video kodet i H.264, som kan dekodes gjennom maskinvare, noe som dobler batterilevetiden.

Brukervennlighet er også et poeng – Flash er i følge Apple tilpasset bruk med musa, ikke berøring. Derfor ville nettsider som bruker Flash måtte blitt kodet på nytt for å fungere bra med mobile enheter, og hvorfor ikke like gjerne bruke HTML5 da?

En hindring?
Til slutt mener Jobs at siden Flash er et tredjeparts-element, er det i veien for mange utviklere. Det er en risiko at Flash ikke støtter nye teknologier som Apple kommer med, og dermed hindrer utvikling av de beste mulige applikasjonene.

Sterke ord fra Steve Jobs altså, vi er ikke enige i alt, men det er hyggelig å høre det såpass direkte. Vi er spent på hvordan Adobe svarer.

Les hele brevet her.

Annonse