Å ta bilder i skjul blir straffbart med inntil to års fengsel i Sverige, dersom politikerne får det som de vil.

Annonse


Jeg vil jo bare lese eposten min!

Det er noe rart med 3G-dekningen i dette landet.

Dette holder ikke

Dette er ikke en forskningsrapport, men opplevelsene til en frustrert tekno-journalist etter lang tid med flittig 3G-bruk på Apples iPhone. Epost, surfing og apps. Alle disse tingene krever nett, med unntak av spill. En iPhone uten nett er ikke mer en en glorifisert mobil med multimediamuligheter.

Det som gjør denne saken ekstra vanskelig er at det er nærmest umulig for den vanlig bruker (det er deg og meg) å finne ut nøyaktig hvordan det står til med 3G-helsa her til lands. Det er akkurat derfor både Apple og Netcom lett kan slippe unna med å levere produkter som ofte fungerer dårlig og ofte ikke i det hele tatt.

En ting er sikkert: Apples mobil er laget for surfing. Mobilen burde derfor selges av teleoperatører som klarer å levere kundene en stabil og positiv opplevelse.

Annonse


Kombinasjonen Netcom/iPhone har gitt meg inntrykket at dette har de ikke helt har klart. Kan Apple og Netcom sammenlignes med kjærlighetsforholdet AT&T og Apple i statene? Det er ikke få iPhone-brukere i USA som har rettet en dirrende pekefinger i retning den store teleoperatøren grunnet dårlig dekning. Et søk på «at&t iphone connectivity problems» gir over 68 millioner (!) treff.

Slik er mitt bruk

Jeg pendler fra Lørenskog til Oslo og hjem igjen fem dager i uken. Dette har jeg gjort i over ett år. I hele denne tidsperioden har jeg hatt Netcom og iPhone. Dekningen faller ofte ut når jeg sitter på bussen. Det skifter mellom 3G, Edge og null data-dekning. Det er nesten så man kan unnskylde dette. Man er jo tross alt i bevegelse. På den annen side, hva skal man med bredbånd på mobilen når det ikke fungerer på farten?

Problemet er at dette skjer ikke kun i bevegelse. Enda større problemer dukker utrolig nok opp når man sitter helt stille.

Følgende har hendt meg mange, mange ganger: jeg kan sitte musestille sentralt i Lørenskog (Triaden) eller midt i Oslo (Bussterminalen). Plutselig faller 3G-dekningen bort og da mener jeg ikke at den skifter til Edge. Det er ikke mulig å få igang noe datatrafikk i det hele tatt. Plutselig og helt tilfeldig skifter mobilen tilbake til 3G igjen, så forsvinner det igjen, det kommer tilbake, og… ja, du skjønner hvor jeg vil.

Hvem har skylden?

Ja, jeg bruker en iPhone (jeg er nå på min tredje, en 3GS). Noe jeg sjeldent har angret på bortsett fra akkurat nå (og når jeg må bruke Windows-iTunes), når jeg vil komme til bunns i en sak og få svar fra produsenten.

I dette tilfellet er produsenten Apple, et selskap det er svært vanskelig å få i tale. Spesielt når det gjelder noe så usikkert og vanskelig målbart som 3G-dekning. Jeg prøver likevel og sender avgårde en epost til Apple-sjefen i Norge Arne Odden samt Netcoms informasjonsmedarbeidere Øyvind Vederhus og Charlotte Erikstad. Jeg var til og med så naiv at jeg sendte en epost til [email protected]. Hvem vet, Apple har tidligere svart nordmenn.

Pr-ansvarlig for Apple i Skandinavia Petter Ahlstedt er også kontaktet og har fått problemet beskrevet i detalj.

Et komplisert problem

Er det Netcoms 3G-dekning eller er det Apples iPhone som har skylden? Eller enda verre, en kombinasjon? Jeg har like liten tro på at Netcom kommer til å unnskylde seg og beklage den dårlige dekningen eller peke på Apple som syndebukken. Minst like lite sannsynlig (trolig mer) er det at Apple erkjenner problemer med 3G-chippen eller programvaren i sin elskede telefon.

Et søk på «iphone 3g connectivity problems» gir over 10 millioner treff. Søk på det samme, men bytt ut «iPhone» med «Nokia» og tallet synker til litt over 1.8 millioner treff. Eller er det rett og slett for stort press på mobilnettene? Digi.no kan avsløre en voldsom vekst.

Vi ønsker å høre fra deg. Hva er dine erfaringer med Netcoms 3G-dekning?

Send meg en epost (anonymt om ønskelig) eller bruk kommentarfeltet. De beste kommentarene får spalteplass.

Andre del kommer med flere kommentarer og forhåpentligvis også med svar fra både Netcom og Apple.

Annonse