ITavisens journalist Trond Bie fikk mange tilbakemeldinger etter den første saken som avdekket store problemer med Netcoms 3G-nett. Nå lover Netcom å oppgradere nettet og prioriterer Oslo.

Annonse


Dette mener dere om Netcoms 3G

Er det virkelig så dårlig 3G-dekning som jeg skal ha det til, eller er problemet begrenset til undertegnende?

Er det bare meg, eller…?

I den første artikkelen forklarte jeg hvordan jeg opplevde 3G-dekningen her til lands etter å ha opplevd problemer i lang tid.

Rett før påske testet jeg Speedtest-appen til iPhone (koblet til Hafslunds server) og oppdaget at ping-tiden fra Oslo til Lørenskog (min daglige pendlerrute) ligger på mellom 2000 og 3000 ms.

Ikke at man direkte kan sammenligne, men ping mot VG på mitt lokalnett hjemme ligger på 15ms. Det gir en liten indikasjon på hvor store utfordringer tjenesteleverandører har med trådløse nettverk.

Annonse


Jeg var nede i 130 ms. på 3G-tilkoblingen med en 3GS, men svært få ganger. Jeg har ikke håndfaste bevis på at svært høy ping er eneste årsak til problemene, men at det spiller en birolle er ikke usannsynlig.

Lesernes meninger

Etter min første sak fikk jeg svært mange svar fra dere lesere. Både på epost og i kommentarfeltet. Mange av dem forklarte problemene detaljert og samsvarte med mine egne erfaringer. Meldingene jeg har fått gir et klart og tydelig signal til Netcom: vi er ikke fornøyd med produktet dere leverer.

Alle skjønner at et slikt produkt ikke kan fungere 100 prosent absolutt hele tiden, men når det flere ganger i løpet av en dag ikke fungerer er det grunn til å stille spørsmålet «får jeg det jeg betaler for?»

Her er fire av 38 tilbakemeldinger jeg fikk per epost fra ITavisen-lesere (i tillegg er det 96 kommentarer å lese til den første artikkelen). Ingen av tilbakemeldingene jeg fikk per epost ga et positiv inntrykk av Netcoms 3G-tjeneste:

«Har samme problem når jeg for eksempel tar T-banen mellom Jernbanetorget og Sognsvann. (også ute av tunnelen). Ellers hopper og spretter det mye mellom 3G og Edge, selv når man sitter stille.»

«Jeg kjøpte en iPhone 3G da den ble lansert hos Netcom for snart to år siden, og jeg hadde store problemer med 3G dekningen til Netcom, med en gang jeg gikk utenfor Oslo Sentrum gikk telefonen over på EDGE, så da mine 12 mnd hos Netcom var over, byttet jeg til Telenor.

Og det var en helt annen verden. Hos dem har jeg stort sett opplevd maks 3G dekning og hastighet overalt. Så etter at jeg gikk over til Telenors nett, har jeg fått en helt annen iPhone-opplevelse.»

«Er i samme situasjon. Har en HTC Hero med Tele2 (som roamer på Netcoms nett). Kan sitte rolig på ett og samme sted med full 3G-dekning, for i neste øyeblikk ikke ha tilgang på nett i det hele tatt eller i heldige situasjoner bli koblet over på Edge.

Dette gjentar seg både på jobb i Lørenskog-området og hjemme i leilighet i Oslo.»

«Jeg har hatt både Netcom og Telenor 3G. Netcom sin løsning er det rett og slett noe galt med som de ikke finner ut av. Hele bedriften vår har hatt store problemer med blant annet roaming mellom 3G og 2G, og vi har en blanding av HTC og Nokia telefoner.

Alle opplevde å bli brutt under anrop på de samme stedene hver gang, akkurat der hvor 3G dekningen forsvinner og man må over på 2G. Vi tok det opp gjentatte ganger med Netcom men de sa det bare var slik, og at dette handlet om teknologiproblemer, som var uavhengig av leverandør. At roaming mellom 2G og 3G var et kjent problem uansett leverandør.

Etter flere år med Netcom sin elendige 3G løsning byttet vi til Telenor for ca. 8 mnd siden. Det er VESENTLIG mindre problemer på Telenor sin løsning. Selve 3G dekningen virker å være mye den samme, men den bytter mellom 3G og 2G uten brudd, og det er MYE færre tilfeller av at det ser ut som om man har dekning, men datatrafikk går ikke.»

Journalistene

Her er et knippe sitater fra garvede tekno-journalister som definitivt vet hva de snakker om etter mange års erfaring:

Bjørn Eirik Loftås, DinSide.no: «Jeg bruker den på toget mellom Jessheim og Oslo, og 3G er kanskje tilgjengelig 30% av tiden. Eneste områdene som er bankers er Jessheim, Kløfta og Lillestrøm. Jeg bruker iPhone 3G. Alt av dekning blir borte i Oslo-tunnelen».

Øyvind Paulsen, DinSide.no: «Går ikke an å skylde på mobilen når dekningen suger. 3G fungerer brillebra i Berlin, da er det jo pussig at du omtrent må bo i en basestasjon for å ha stabil 3G hvis du er i Oslo. Videomobil-funksjonen (Nokia) er jo omtrent komplett umulig å bruke i Norge, men i Berlin gikk det på skinner».

Thomas Marynowski, ITavisen.no: «I og med at jeg bruker mye av min tid til å teste mobiltelefoner, bruker jeg stort sett det aller meste som er på markedet. Det er ikke uvanlig at jeg sliter med Netcom 3G-dekning selv meget sentralt i Oslo og Bergen.

Jeg ferdes sjelden utenfor bysentre, og befinner meg derfor stort sett der dekningen burde vært best. Det gjelder enten jeg bruker Android-telefoner eller enheter som Nokia N900. Det er selvfølgelig synd, da mobiler jeg bruker trenger kontinuerlig, rask nett-tilkobling.»

Karoline Brubæk, DinSide.no: «Det rare er å kalle det dekning. Burde heller hett 3G-spredning.»

Netcom lover bedre dekning

Netcoms Charlotte Erikstad lover nå bot og bedring for Netcom-kundene, spesielt de i Oslo. Oslo merker et spesielt trykk på nettet:

«Vi vil veldig gjerne få kommentere artikkelen du skrev før påske og noen av kommentarene som har kommet inn fra leserne deres i ettertid.

NetCom investerte 400 millioner kroner i dekning og kapasitet mobilnettet i 2009, og vi fortsetter den samme investeringstakten i år. I løpet av året øker vi dekningsgraden og kapasiteten i mobilnettet betraktelig, og Oslo er et prioritert område siden bruken av mobilt bredbånd er spesielt stor her.

Gjennom de planlagte investeringene i 3G-nettet ønsker vi å tilrettelegge for den økte datatrafikken som vi vet kommer fremover, som en følge av økt bruk av smarttelefoner og mobilt bredbånd. Dette er et kontinuerlig og høyt prioritert arbeid for å kunne tilby kundene våre et stabilt og godt 3G-nett i månedene og årene som kommer.

Vi ønsker at våre kunder opplever mobildekningen som god over hele byen og at mobilnettet er stabilt og godt. Av artikkelen din og kommentarene du har fått i ettertid, ser vi at ikke alle opplever det slik. Det synes vi selvsagt er trist, og vi håper at de planlagte investeringene vil gi alle kunder en god brukeropplevelse.»

Netcom har i skrivende stund ikke svart når kundene vil kunne merke forbedringene, annet enn i løpet av året.

Oppdatert:
Jeg hadde håpet på et annet svar enn «vi jobber med saken og det blir bedre». For eksempel en mer konkret tid når kundene kan forvente en bedre tjeneste. Svaret fra Netcom er fortsatt det samme. I løpet av 2010 lover selskapet bedre dekning:

«Vi jobber kontinuerlig med kapasitetsøkning og dekning i 3G-nettet, så kundene vil merke oppgraderingen etter hvert som utrullingen skrider frem. Arbeidet pågår i hele 2010», svarer Netcoms Charlotte Erikstad.

Netcoms dekningskart er tilgjengelig her.

Annonse