Etter å ha prøvd det meste for å blidgjøre rasende iMac-kunder tilbyr nå Apple cash for maskinene. Men tilbudet er ikke så godt som det høres ut.

Annonse


iMac-kjøpere får penger tilbake

I begynnelsen av desember begynte rapportene å strømme inn om flimrende skjermer på 27-tommersutgaven av Apples stasjonære maskin iMac.

Fortsatt protester
Etter å ha bedt kundene om unnskyldning slapp Apple ny firmware som etter sigende skulle fikse feilen.

Men proteststormen fra kundene fortsatte å stige. I midten av januar hadde 400 000 lest support-tråden som omhandlet problemet, som mange fortsatte å oppleve selv etter firmware-oppdateringen.

Pengene taler
Trolig skyldes feilen overoppheting, og supportforumets dom var klar: 27 tommers iMac er et uferdig produkt det ikke er trygt å kjøpe.

Annonse


Nå skjønner åpenbart Apple at det ikke holder med unnskyldninger, tomme ord og oppdateringer som ikke fikser noen ting. Derfor snakker de nå det eneste språket misfornøyde kunder forstår: penger.

2300 kroner for nordmenn?
I følge nettstedet Gizmodo.com betaler nå Apple ut 15 prosent av kjøpesummen til de uheldige kundene som har opplevd at maskinen deres har gått i skytteltrafikk mellom dem og verkstedet.

I USA tilsvarer dette 300 dollar – rundt 1800 kroner (Core i5-utgaven). Det er ikke kjent om tilbudet også gjelder i Norge, men i så fall kan de som har opplevd problemer her hjemme vente seg om lag 1950 kroner for Intel Core 2 duo-modellen og rundt 2300 kroner for Core i5-utgaven.

Gjelder også retur
Tilbudet om cash gjelder i følge Gizmodo både om kunden velger å reparere maskinen eller levere den tilbake. Om de vil retuernere maskinen, får de hele kjøpesummen tilbake, i tillegg til de 15 prosentene.

Det betyr at en person som har kjøpt en ny maskin får over 2000 kroner i «lønn» for å ha kjøpt en defekt maskin.

Kunden betaler frakt og moms
Apple har ikke kommentert påstandene. Men i følge nettstedet er det flere kunder som nå bekrefter at tilbudet står ved lag. I følge disse er de 15 prosentene offisielt klassifisert som «frakt og avgifter».

Det betyr at kunden selv må bekoste frakten, og momsen trekkes fra.

Sterkt redusert
I USA betyr dette at en kunde i en delstat med 8 prosent merverdiavgift i realiteten bare får tilbake sju prosent av kjøpesummen – minus frakt.

I Norge vil en slik regel bety at erstatningssummene vil bli redusert fra 1950 og 2300 kroner til henholdsvis 1462 og 1725 kroner. Og så kommer som sagt frakt i tillegg…

Annonse