Slik så Microsofts nye søkemotor ut i natt. I dag får vi se den «offisielle» versjonen.

Annonse


Her er «Bing»-logoen

I går skrev ITavisen om Microsofts nye søkemotor Bing.

Videreføring av Live Search

Denne er en en kraftig oppdatering av Windows Live Search, og sies å være det første seriøse forsøket på å «ta» Google fra Microsofts side.

Den nye søkemotoren vil være en videreføring fra deres nåværende Live Search, og vil fokusere på å gjøre søkene enda enklere. Microsoft er fortsatt ikke fornøyd med det første resultatet som dukker opp når man søker, hvor 42 prosent av de første resultatene må forbedres.

Norsk oppkjøp

Søketiden for brukeren skal kuttes ned ved å legge til relevante kategorier på siden av de vanlige søkene, slik at brukeren enkelt skal finne det han eller hun er ute etter.

Annonse


Microsoft satser sterkt på sin nye søkemotorteknologi, som mange tror har en forbindelse til det norske selskapet Fast. Dette selskapet ble kjøpt opp av Microsoft for rundt ett år siden for svimlende 6,6 milliarder norske kroner.

Lekket i natt

Søkemotoren har så langt figurert internt i Microsoft under navnet «Kumo», men har de siste dagene blitt kjent under navnet «Bing».

De som gikk inn på nettstedet Bing.com i natt, fikk seg en overraskelse. Der lå nemlig søkemotoren fiks ferdig, med logo og full funksjonalitet.

Senere har all informasjon blitt fjernet fra nettadressen.

Norske journalister fikk prøve Bing under såkalt kontrollerte forhold på Microsoft hovedkontor på Lysaker i går, og Bing.com ventes å bli offisielt lansert på en pressekonferanse Microsoft vil holde i Carlsbad, California i dag.

Se også Digi.no

Annonse