Hopp til navigasjon Hopp til innhold
myspace_logo2 (Ill.: MySpace.com)

Platebransjen misfornøyd med MySpace

Gir ikke nok penger i kassa.

Nettsamfunnet MySpace regnes som den viktigste markedsføringskanalen av mange artister – både blant de unge og lovende og de mer etablerte.

God markedsføring, lite penger

Men platebransjen er ikke fullt så fornøyd. Denne uka sitter representanter for de fire største selskapene i møte med MySpace-sjefen Courtney Holt.

Omkvedet blant musikkmogulene er at MySpace ikke gir dem nok inntekter. Det er vel og bra at artister kommer fram i lyset. Artister som det ville ha kostet millioner å markedsføre på vanlig vis. Men bransjen ønsker seg mer.

Piratene vinner

Bransjen hadde nemlig håpet at den nye tjenesten MySpace Music (spom startet opp i september i fjor) skulle generere mer nettsalg, for eksempel via iTunes. Det er slett ikke tilfelle, hevder de. Snarere sjekker folk de nye og hotte bandene ut på MySpace – før de laster ned låtene de liker via Pirate Bay eller andre torrent-portaler/trackere – ulovlig.

I praksis finnes det i dag to kilder for unge musikkelskere: iTunes (lovlig) og torrents (ulovlig). Langt de fleste velger det siste – rett og slett fordi det er gratis, og fordi lydkvaliteten gjennomgående er bedre. Og mens man på iTunes stort sett må nøye seg med et frimerkestort avtrykk av omslaget, utstyrer mange av piratene pakkene sine med både høyoppløst omslag og pdf-utgave av innstikkshefter.

Trykket stemning

Den gode, gamle platesjappa lever fortsatt, men er mye mindre viktig enn før. CD-plater er ikke ungdommens førstevalg som musikkmedium.

Stemningen under møtene beskrives av insidere som trykket. Ingen av partene vil selv kommentere situasjonen.

Platebransjen har gitt store rabatter til brukerne av MySpace Music, uten at dette har gitt påviselige resultater i form av økt musikksalg.

Kilde:
News.com

Stikkord: itunes, myspace, pirate, pirate bay, platebransjen