Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Den rødkledde, anonyme IFA-damen (hun er aldri den samme fra år til år)hadde all grunn til å smile på Malta. (Ill.: Foto: IFA)

Satser på «kokong-effekten»

Ingen nød for elektronikkmessen i Berlin.

MALTA (ITavisen): Når folk blir arbeidsløse, murer de seg inne i stua. Og så får de plutselig lyst på ny flat-TV for å trøste seg….

Kjedelig i kokongen

Omtrent slik er logikken bak den europeiske elektronikkbransjens optimisme. De snakker om «kokong-effekt», der folk bruker stadig mer tid hjemme og mindre tid på jobben.

Hjemme spiller de dataspill, de ser filmer, de hører musikk og de investerer i stadig nye dingser for ikke å kjede seg.

99 prosent utleid

Optimismen er ikke bare ønsketenkning. For Europas og faktisk også verdens største elektronikkmesse IFA (Internationale Funkausstelling) har tall å komme med som tyder på at 2009 blir et knallår for dem.

Hele 99 prosent av den enorme messeflaten på 122 000 kvadratmeter fordelt på 27 enorme haller i det som må kalles en hel messeby i utkanten av det vestlige Berlin er allerede utleid.

Storinnrykk

Enkelte av de store, som Sony og Panasonic, nølte litt både i fjor og året før. Men når 2009-utgaven går av stabelen fra 4. til 9. september er alle klare: Både Sony, Panasonic, Samsung, Philips og alle de andre har meldt seg på. Og messeledelsen kan til og med stolt melde at Pioneer, som er i alvorlig trøbbel på grunn av mangeårig ulønnsom TV-produksjon i det øvre skiktet, vil sette klutene med ny giv i Berlin i år.

Hele 213 000 besøkendedeltok i fjor, hvorav over 6000 var pressefolk og 1200 var utstillere. IFA-ledelsen venter ikke mindre innrykk i år.

Årets trender

IFA-ledelsen med direktør Jens Heithecker i spissen er trolig de som har mest oversikt over trendene innen forbrukerlektronikk. Hovedpunktene er:

Mindre energiforbruk og mindre bruk av miljøskadelige materialer
Internett direkte på TV
Fortsatt pen vekst i salget av Blu-ray
Trådløse streamingløsninger i hjemmet, film og musikk på harddisk framfor løse plater
Stadig mer båndbreddekrevende mobil underholdning.
Sammensmelting mellom video og stillbilde (samme hva du kjøper, egentlig)
Harddisken fases ut til fordel for fastminne

Inn krystallkula

Et uavhengig ekspertpanel med representanter fra bransje og media fikk på pressekonferansen på Hilton-hotellet på Malta i oppgave å se enda lenger inn i krystallkulen.

De fleste så for seg enkle, mer standardiserte løsninger som kunne tjene hele bransjen. At konkurranse er vel og bra, men at ingen på lang sikt tjener på at musikk- og filmformatene ikke er kompatible med hverandre og at de i tillegg er utstyrt med restriksjoner for bruk og flyting mellom enheter av ulikt fabrikat.

Nettskyen

I tillegg var det flere som trakk fram såkalt cloud computing eller nettskyen som en revolusjonerende videreutvikling av dagens teknologi. Et noe ullent begrep for de som ikke jobber innen IT-industrien, kanskje. Men poenget er at mindre og mindre datakraft befinner seg på skrivebordet eller i lomma di, og mer og mer skjer ute på det store nettet.

Slike løsninger gjør det lettere og raskere å spille av underholdning. Man trenger ikke strøm- og båndbreddekrevende maskinvare, og på sikt vil man kanskje ikke en gang trenge et operativsystem i tradisjonell forstand. Hver enkelt mediefil vil være sin egen avspiller, og sentrale ressurser fra Microsoft og Apple (som du naturligvis må betale for) vil erstatte dyre enheter du i dag kjøper i butikken.

Stikkord: Apple, cloud, dingser, film, harddisk, ifa, konkurranse, media, Microsoft, Mobil, musikk, philips, sony, video