På 90-tallet trodde den amerikanske mediebransje at satellittradio var framtiden. Det ble solgt satellittmottakere til kjøkkenet, til bilen og til stua.
Høy kjendisfaktor
En stund var det to selskaper – XM og Sirius. Begge hyret et pent knippe A-kjendiser for å tiltrekke seg lyttere.
Mens Sirius satset på matguruen (og seinere fengselsfuglen) Martha Stewart og drittsnakk-mesteren Howard Stern som programlederem, kunne XM varte opp med selve 60-tallslegenden Bob Dylan.
Synger på det siste
Sommeren 2007 ble disse to – under høylytt protest fra alle som er opptatt av fri konkurranse i USA – slått sammen til Sirius XM.
Annonse
Nå står dette selskapet etter alt å dømme overfor konkurs, skal vi tro The New York Times.
m
Bare FM igjen
Dermed er det etter alt å dømme slutt for satellittradio i USA. Tilbake står den tradisjonelle FM-radioen, samt såkalt HD-radio, som er en digitalisert avlegger av FM.
I tillegg finnes selvsagt nettradio, men denne formen for radio har så langt vist seg lite hensiktsmessig på farten.
Annonse