Ballmers selskap har kommet seg over Vista-kneika og levert et godt OS i Windows 7, men utviklingen raser videre. Det neste selskapet må lykkes med er sin app-strategi, både på fullblods operativsystem og på mobiler og tablets.

Annonse


Dette gjorde Microsoft feil i 2008

Dette er ifølge CIO Magazine Microsofts største blemmer i året som gikk.

Vista, Apple og Yahoo

Microsoft er for alvor på vei inn i clouden med Azure. Har oppdatert hele Windows Live og Office har tatt et enda klammere grep om markedet med en økning på 20 prosent. Likevel er det ikke alt programvaregiganten har lyktes med.

Her er de største blemmene

1. Elendig markedsføring av Windows Vista.
CIO mener Microsofts nyeste OS ikke er så dårlig som ryktene skal ha det til og tror mye skyldes dårlig markedsføring.

I tillegg kjørte Apple i gang med en anti-Vista kampanje som fungerte og da er det ikke mye man kan gjøre (annet enn å lansere et nytt OS).

Annonse


2. MS lot Apple bygge seg opp.
«I’m a Mac, I’m a PC»-kampanjen til Apple har vært en stor suksess. Kampanjen viste blant annet problemene til Vista og fordelene med en Mac.

Alle ventet på at Microsoft skulle svare på anklagene, men de klarte ikke å gjøre annet enn å hyre Jerry Seinfeld til flere titalls millioner kroner og det alt for sent. I tillegg floppet reklamene.

Kampanjen «I’m a PC/Life without walls» kom for sent i gang mener CIO.

3. Mislykket forsøk på å kjøpe Yahoo.
Microsoft forsøk på å kjøpe Yahoo preget store deler av nyhetsbildet i 2008. Det har vært mye frem og tilbake, men det hele endte med at Yahoo-sjefen (som senere gikk) takket nei til det Microsoft mente var et generøst tilbud.

Flere i Yahoo-styret mente det samme og det endte som sagt med at Yahoo-grunder Jerry Yang gikk. Alt styret frem og tilbake fikk Microsoft til å se ut som de var usikre noe som har skadet selskapet ifølge CIO.

Reklamefilmene med Bill Gates og Jerry Seinfeld klarte ikke å dytte Vista i riktig retning:

Kilde:
CIO

Annonse