Denne logoen forteller deg at musikkfilene du laster ned er lovlig - og fritt kan flyttes mellom maskiner og spillere.

Annonse


Denne logoen garanterer kopi-retten din

Så har det altså skjedd: Musikkbransjen har blitt enig om en standard for å merke musikk som ikke er kopisbeskyttet, og som fritt kan kopieres og spilles på en hvilken som helst plattform.

Masse restriksjoner

Hittil har det vært slik at musikk du kjøper og laster ned på lovlig vis som oftest har vært befengt med såkalt DRM, et kopisikringssystem som hindrer at du flytter filene vekk fra plattformen du betaler for.

Dette gjelder for eksempel iTunes, der Apple og platebransjen lenge har kjørt en kopisbeskyttet utgave av filformatet AAC. Dette har gjort at filene bare kan spilles av i iTunes og på iPod/iPhone. I tillegg kan de bare spilles av på maskiner som er autorisert for avspilling. Maksimalt fem maskiner pr. kunde kan få slik autorisasjon.

DRM-fritt ble suksess

Microsoft har gjennom sin MSN Music-tjeneste og en rekke underleverandører praktisert et lignende system. Felles for Apple og Microsoft er at den eneste måten å komme rundt kopisikring på er å ta en kopi til CD og importere på ny.

Annonse


Så kom Apple med iTunes Plus, i samarbeid med plateselskapet EMI og deres underselskaper. Filene fikk høyere bitrate – fra 128 kbps til 256 – og dermed bedre lydkvalitet.

MP3 er standarden

Endringen ble godt mottatt, og plateselskapene som ble med på ordningen kunne fornøyd konstatere at «frie» filer ble en suksess – på tross av en noe høyere pris enn beskyttede filer.

Det er likevel MP3 – og ikke Apples AAC eller Microsofts WMA- som er og forblir det universelle formatet for digital musikk.

Ny merkeordning

Dette har nå den mektige britiske platebransjen av bransjen innsett. Og derfor innfører de nå en merkeordning som skal fortelle kundene at filene de kjøper er helt fri for alle typer restriksjoner, og i et format som kan spilles på enhver mobiltelefon, MP3-spiller og datamaskin – enten det er en Windows-PC, en Mac eller en Linux-maskin.

Så langt har HMV, Woolworths, 7digital, Digitalstores, Tescodigital, Tunetribe og Play.com meldt seg på, og flere ventes å følge etter.

Positiv bransje

– Det fine med MP3-filen er at du ikke trenger å være et datageni eller en advokat for å få den til å fungere. Du er heller ikke låst til en bestemt butikk eller maskinvareleverandør, sir Ben Drury I 7Digital til BBC.

Det britiske plateselskapsforbundet BPI (British Phonographic Industry) er også positive til merkingen.

– Denne logoen vil ikke bare hjelpe forbrukere å skjønne at musikkfilene de kjøper vil kunne spilles på et stort antall apparater. Den vil også hjelpe dem til å vite at de er lovlige, og at artistene får betalt, sier BPI-lederen Geoff Taylor.

Annonse