Hopp til navigasjon Hopp til innhold
SlotMusic lar deg kjøpe 1GB minnekort med musikk til å sette direkte i mobilen. (Ill.: SanDisk)

Musikk rett på mobilen

Platebransjen lanserer SlotMusic.

Minnekortprodusenten SanDisk har inngått et samarbeid med plateselskapene Sony BMG Music Entertainment, Universal Music Group, Warner Music Group, and EMI om å levere musikk direkte på microSD-kort.

– Kort er framtida

I går ble det nye distribusjonssystemet for musikk lansert, og nå kan mobilbrukere i USA kjøpe musikken sin på kort de kan sette i mobiltelefonene sine.

Platebransjen har stor tro på at microSD kan konkurrere med iTunes. Årsaken er at folk mer og mer går over fra å bruke frittstående MP3-spillere til å spille musikk på mobiltelefonen. Og svært mange mobiltelefoner (men ikke iPhone) bruker nå microSD-formatet.


Samtidig er det et faktum at det både er kostbart og tidkrevende å laste ned musikk via mobilnettet.

Å plukke opp et knøttlite kort på bensinstasjonen eller i kiosken er et bedre alternativ, mener SanDisk og plateselskapene. Samtidig har minnekort blitt så billig at man kan selge nok musikk på ett brett til å underholde brukeren i mange timer. Et tomt 1GB microSD-kort selges nå for rundt 40 kroner i Norge.

DRM-fri

SlotMusic-kortene er 1GB store, og musikken ligger i 320 kbps MP3-format. Det betyr at man kan kjøpe ti album og rundt sju og en halv time musikk på ett kort. Filene er DRM-frie, og kan dermed spilles på alle typer utstyr og under alle operativsystemer.

Mange vil si at det er et framskritt i forhold til iTunes og MSN, der musikkfilene er befengt med en rekke restriksjoner på kopiering og avspilling.

Kan være for seint

– Dette produktet er for alle mennesker og alle steder. Dette er for forbrukeren som er ute etter en rask og enkel løsning. SlotMusc-kort er plug and play – rett i inngangen til mobiltelefonen eler MP3-spilleren. Dette er ikke den endelige løsningen, og ikke løsningen for alle. Men det er et fint alternativ til å laste ned og organisere musikk, noe mange forbrukere finner vanskelig og trøblete, sier SanDisc-sjefen Eric Bone til Yahoo News.

Det er likevel ingen mangel på kritikere av det nye påfunnet fra musikkbransjen. Mange tror systemet er dødfødt i en tid da både salget av fysiske lagringsmedier som CD og DVD og mobiltelefoner går kraftig ned, og at lanseringen av SlotMusic kommer for seint.

Stikkord: emi, minnekort, mobiltelefoner, musikk, platebransjen, sony, universal music group, usa