Hopp til navigasjon Hopp til innhold
EA-sjefen mener klagene mot Spores DRM kommer fra en høylytt minoritet.

EA-sjef liker ikke egen Spore-DRM

Synes det ødelegger brukeropplevelsen.

En av EAs største lanseringer denne høsten har uten tvil vært Spore. Spillet som bygget opp store forventninger gjennom massiv hype over flere år ble raskt overskygget av sin egen kopibeskyttelse da det kom i butikkene.

DRM-en begrenset antall installeringer brukere kunne gjøre, noe som førte til store oppslag verden over. Nå som debatten har begynt å roe seg ned, har Electronic Arts-sjefen John Riccitiello valgt å si sin egen mening om problemet.

– Bare et mindretall som klager
Ikke overraskende er han en smule ambivalent. Han mener det er trist at de må bruke så kraftig DRM, men poengterer også at de fleste av klagene sansynligvis kommer fra en veldig høylytt minoritet.

– Vi implementerte en form for DRM og det er noe omtrent 99,8 prosent av brukerne ikke ville legge merke til. Men for de andre 0.2 prosentene ble det en stor sak, og flere av dem opprettet en protestaksjon mot DRM-en på nettet, forteller Riccitiello til Yahoo.

Angriper seg selv
Videre går han overraskende nok til angrep mot sin egen kopibeskyttelse:

– Personlig liker jeg ikke DRM. Den avbryter og hindrer brukeropplevelsen. Vi skulle ønske vi kunne kommet oss rundt det problemet, men nå er det slik at det er en ting som kalles piratkopiering der ute…, avslutter EA-sjefen.

Straffer lovlydige brukere
Dermed koker det ned til prioritering. Er det verdt å potensielt irritere og gjøre ting ubekvemt for dine lovlydige brukere for å stoppe pirater? I nær fremtid ser det ut til at EA svarer «ja» på dette spørsmålet, da Red Alert 3 også vil inkludere den strenge kopibeskyttelsen.

Stikkord: angrep, drm, ea, piratkopiering, red alert