Den amerikanske regjeringens House Energy and Commerce Committee har sendt ut et skriv til alle de store amerikanske aktørene på nettet. I brevet ber de selskapene forklare hvilken praksis de følger når det gjelder å følge med på brukernes aktiviteter.
Ny teknologi
Resultatet er nedslående. Flere av de store selskapene innrømmer å følge med på brukernes nettaktiviteter, uten på noen måte å ha innhentet deres tillatelse på forhånd.
Ett av dem er Google, som i sitt svar forteller åpent at de nå ruller ut ny teknologi som gjør det lettere å følge med på hva brukerne foretar seg på nettsteder som de kontrollerer (og det er som kjent ikke få etter hvert).
Kan reservere seg
Hensikten er – i følge Google – å servere brukerne mer relevant annonsemateriale.
Annonse
Et av de andre selskapene som innrømmer slik praksis, er Yahoo. Men de skynder seg å legge til at de kommer til å innføre en såkalt «opt out»-rutine, der brukeren får tydelig beskjed og har muligheten til å trekke seg ut.
Også ISPer synder
Microsoft har tidligere sagt at de praktiserer slik overvåking, men har så langt ikke svart på komiteens henvendelse.
En ting er annonsedrevne søkemotorer og portaler, dit brukerne går frivillig. Noe helt annet er nettleverandører som du er avhengig av uansett hva du skal gjøre på nettet.
Kan havne i feil hender
Flere av disse har bekymringsfullt også erkjent at de bruker teknologi som kan spore brukernes aktiviteter på nettet.
Hensikten er også her kommersiell, men de samme opplysningene kan utvilsomt brukes til mer skremmende formål om de havner i feil hender.
En samlet liste over svarene fra selskapene finner du på energycommerce.house.gov
Kilde:
Betanews.com
Annonse