Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Totalt har Apple gitt MobileMe-brukere 90 gratisdager. (Ill.: Apple)

MobileMe sliter fortsatt

Helt siden lanseringen har kritikken vært hard.

Lanseringen av MobileMe har virkelig ikke gått bra for Apple. Tjenesten ta over for .Mac og gjøre det enkelt for kunders mobile enheter å samarbeide, og holde seg oppdatert på hverandres endringer.

Nesten tre uker etter lanseringen er det fortsatt mange misfornøyde kunder.

Hard start
Det begynte med en ustabil åpningsdag, hvor medlemmer hadde problemer med å logge på, endre passord og få tilgang til tjenestene. Apple unnskyldte seg, og kalte overgangen fra .Mac til MobileMe for «mer ustø enn vi hadde håpet på».

Medlemmer som hadde vært medlemmer fra før av, eller ble medlemmer akkurat i overgangsfasen fikk 30 dager gratis medlemskap. Men så begynte det virkelig å bli ille.

Kunne ikke sende e-post
En ny bug viste seg frem, og mange klaget på at de ikke kunne sende eller motta e-post. I går tidlig ble det gjort klart at dette grunnet et stort problem med en av mailserverne, og Apple fortalte at 1 prosent av brukerne hadde opplevd denne feilen.

I tillegg har de nå sluttet å omtale tjenesten som «push», men nå heller «near-instant», eller nesten øyeblikkelig, på godt norsk. Dette er blitt gjort fordi endringer som blir gjort på en PC eller Mac tar 15 minutter å oppdateres, og kan ikke regnes som en såkalt «push»-funksjon.

Endringer gjort via iPhone og web-applikasjoner blir imidlertid korrekt pushet, og oppdateres øyeblikkelig.

Ikke alle er misfornøyde
Det er imidlertid verdt å nevne at ikke alle har hatt problemer med tjenesten. Allikevel har Apple mye å ta tak i for å kalle MobileMe for en velfungerende tjeneste, og mange unnskyldninger å gi før alle er fornøyde.

Har du testet tjenesten? Hva synes du?

Kilde:
Newsday

Stikkord: Apple, gratis, iphone, mac, mobile, mobileme, passord, pc, push