Ericsson setter opp mobilfarten på alvor.

Annonse


Nettleserkrig på mobilen

Nettsurfing på mobilen var for få år siden forbeholdt nerder med bedriftsabonnement på mobilen. For alle andre har det både vært for dyrt, for kronglete og for saktegående.

Opera for iPhone-hatere

Nå er dette i ferd med å endre seg. Med introduksjonen av iPhone (joda, vi vet at enkelte av våre lesere nærmest spyr når de ser ordet…) har nettbruken på t-banestasjoner, bussholdeplasser og kaféer tatt seg opp drastisk over store deler av verden.

Men det er ikke bare Apple som fører an i denne utviklingen. I forrige uke kom norske Opera med betaversjon 9.5 av den mobile nettleseren Opera Mobile (gratis i 30 dager, deretter 160 kroner) , som fungerer på Windows Mobile og Symbian60.

Mer populær enn Mobile er gratisprogrammet Opera Mini (nå i versjon 4.1), som bruker et system som går ut på at nedlasting av de tunge nettsidene foregår på Opera servere i Norge, som har en kjapp bredbåndsforbindelse via det ordinære kabelnettet. Sekunder etter blir en svært komprimert «lettversjon» spesialtilpasset din mobil sendt til deg.

Annonse


Annen filosofi

Dermed går det langt kjappere – også med sider som slett ikke er ment å ses på en liten skjerm og med en håndholdt enhet med beskjeden prosessor og lite minne.

Konkurrentene satser heller på at tilpassingen skal skje i selve telefonen. Det vil si at telefonen hopper over de tunge elementene, og presenterer sidene i en mindre datakrevende versjon. Dette fungerer også godt, både i iPhone og med telefoner fra Nokia og Sony Ericsson.

Safari og Nokia

Tall fra StatCounter viste i mars at Safari var nummer en og Nokias Symbian 60-baserte nettleser nummer 2. De andre var nesten umålelig små.

Det finnes ikke ferskere, pålitelige tall. Men Opera skriver i en pressemelding i dag at bruken av Mobile Mini steg 9,4 prosent i juni i forhold til mai.

Firefox fra venstre

Opera Mini har nå over fem millioner aktive brukere, i følge Opera selv. Markedsandelen i april i fjor ble anslått til 54 prosent. Men det gjelder altså blant åpne, selvstendige browsere som ikke følger telefonen og må lastes ned å installeres.

Konkurransen hardner likevel til. Snart kommer Firefox med sin mobil-utgave. Lykkes Mozilla-gjengen like godt med den som med PC-utgaven, kan Opera få trøbbel.

Microsoft inn fra høyre

Microsoft har så langt ikke lykkes så godt som de hadde håpet med sin Windows Mobile-plattform. Men salget av de nyeste HTC-telefonene ser lovende ut, og mange har brent seg på å undervurdere giganten Microsoft før.

Det er dermed duket for en veritabel krig om mobilbrukernes gunst framover. Og det er bra for oss brukere. Det aller beste er likevel at all programvaren er gratis!

Kilde:
Networkworld.com

Annonse