Hopp til navigasjon Hopp til innhold

YouTube i avtale med filmselskap

Lionsgate og Google unngår en ny «Viacom-sak».

Google har nettopp inngått en avtale med filmselskapet Lionsgate entertainment. Ut ifra avtalen vil Youtube få lov til å fortsette å ha Lionsgate-filmklipp på siden, og Lionsgate vil få penger for klippene de har liggende ute gjennom annonseinntekter.

Vil gjerne ha penger for klippene sine
Hvordan annonsene vil bli vist er ikke sikkert, men vil sansynligvis stemme overens med Youtubes generelle reklamesatsning i framtiden.

Lionsgates visepresident Michael Burns beskriver avtalen som en god avgjørelse for begge parter. Han forteller til Reuters at filmer som «Dirty Dancing» har blitt sett over ti millioner ganger, og det ville vært fint å få betalt for det.

I følge Burns vil Lionsgate ha reklame rundt klippene og en link som åpner for elektronisk salg. Hvordan reklamen ender opp til slutt er selvfølgelig utvisst.

– Gunstig løsning
Google har også uttalt at de håper de kan gjøre slik med flere selskaper, slik at det ikke blir flere store navn som går imot dem, slik som Viacom gjorde.

Ved å gjøre en avtale slik de nettopp ingikk med Lionsgate, vil begge parter tjene på det – Youtube vil fortsette å ha klippene ute, og selskapet bak klippet kan få pengene sine gjennom reklameannonser.

Kilde: The Inquirer

Stikkord: Google, reklame, the inquirer, youtube