Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Picture 1 (Ill.: Apple)

Canada klager på iPhonepriser

Sender brev direkte til Steve Jobs for å bli hørt.

Da Netcom lanserte sin prisplan for Apples nye iPhone 3G var det ikke mange positive tilbakemeldinger å få. Med høye priser og ikke minst mangelen på fri bruk av internett-tilgang, mente mange at Netcom virkelig hadde gjort noe dumt.

Men det er ikke bare her i Norden vi må lide. Kanadierne ser ut til å få et like dårlig tilrettelagt abonnement, og de klager minst like mye som oss. Men de gjør én ting som vi ikke gjør – de sender brev direkte til sjefen selv.

Kjære Steve
Reaksjonen til kanadierne var klar. Dette skulle de ikke la gå uhørt. I løpet av en uke hadde de satt igang en underskriftskampanje og samlet inn 10 000 navn. Med den direkte internettadressen www.fuckyourogers.com (Rogers er det eneste teleselskapet som får selge iPhone i Canada) er det ikke i tvil hvordan følelsene ligger an. I skrivende stund har tallet passert 20 000, og planen er å sende et brev til Steve Jobs den 11. juli, lanseringsdatoen til den nye telefonen, sammen med alle underskriftene.

Brevet er svært personlig, og rettet spesielt til Steve Jobs:

Kjære Steve,
Mitt navn er James, og jeg vil gjerne takke deg for å ha skapt den fantastiske iPhonen. Vi tror virkelig at du vil forandre verden med den, akkurat som du forandret verden med iPod. Vi var så glade da vi hørte at vi endelig ville ha muligheten til å lovlig kjøpe en iPhone her i Canada.

Til vår store fortvilelse har Rogers Communication annonsert en VELDIG urettferdig pris, sammenliknet med teleselskapet AT&T i USA og andre autoriserte teleselskap i resten av verden.

Koster mest i Norge
Men selv om kanadierne er flinke til å klage, er prisene deres fortsatt lavere enn det Netcom har å by på i Norge. Bindingstiden er imidlertid enorm. De må binde seg i hele tre år (maks ett år i Norge) og har som sagt internettbegrensninger på alle abonnementene de kan velge imellom, likt som i Norge.

Det billigste abonnementet ligger på rundt 300 kroner i måneden og inkluderer 300 MB i måneden. Det dyreste koster nærmere 600 kroner i måneden, og inkluderer 2 GB med nedlasting i måneden. Sammenliknet med hvor mye vi må betale i Norge for å laste ned den samme mengden, er prisen svært lav.

Det må imidlertid tas i betraktning at de binder seg over en lengre tid, og har generelt lavere priser på telefonabonnement.

Hva kommer til å skje?
Om underskriftskampanjen blir noen suksess er såklart uvisst, men det kan være en interessant sak å følge. Hvis det funker der borte, hvorfor ikke her også? Forbrukerrådet har allerede sagt at de vil ha et aldri så lite møte med Netcom. Om denne samtalen vil bære frukt får vi bare vente og se.

Kilde:
Ruined iPhone (fuckyourogers)
CNN Fortune

Annonse
Stikkord: 3g, iphone, jobs, nedlasting, netcom, steve jobs, usa