Hopp til navigasjon Hopp til innhold
470_zune1,0 (Ill.: Microsoft)

Annonse-test på Zune

Siste utvei for Microsoft?

Når alt annet svikter, tyr Fanden (og ITavisen) til annonser, sier et gammel ordtak.

Doritos-kampanje

Det er kanskje dette Microsoft hadde i tankene da de under markedsføringskonferansen Advance08 (som de arrangerer selv) demonstrerte reklame på sin mediespiller Zune.

Debuten skjedde i form av en annonse for snacks-produsenten Doritos.

Sponset festival

Microsoft viste hvordan Zune-bruker kunne besøke en side på Zune-portalen på nettet som handlet om en festival sponset av Doritos. På siden lå profilen til en av musikerne som deltar på festivalen, og gjennom denne kunne Zune-brukerne kontakte musikeren og bli «venn» med ham.

Om Microsoft nå går over fra en salgsfinansier til en reklamefinansiert modell for sin ikke helt vellykkede iTunes-konkurrent, vites ikke.

Men det er et faktum at de ikke har greid å selge verken spillere eller musikk til mer enn en brøkdel av det Apple klarer med iTunes og iPod/iPhone. Zune har ennå ikke blitt offisielt lansert i Norge, selv om spilleren er mulig å få tak i via tredjepart.

Kilde:
MacWorld UK

Stikkord: Apple, itunes, Microsoft, musikk, reklame, zune