opera_banner

Annonse


Operaen fungerer ikke…med Opera

Lørdag åpnet den nye Operaen i Oslo med brask og bram.

Opera-banner

Med en prislapp på 4,1 milliarder kroner skulle man tro at man kunne ofre noen tusenlapper på en skikkelig nettside som fungerer på alle plattformer og i alle nettlesere.

Men nei. Operaen.no fungerer verken i Firefox eller – hold deg fast – Opera. Det går rett og slett ikke an å bestille billetter med noe annet enn Internet Explorer. Heller ikke mobile nettlesere fungerer.

– Hårreisende!

Og det hadde kanskje ikke vært for mye å forlange at denne nettsiden skulle fungere med Norges IT-stolthet – nettleseren Opera – som holder til bare et par kilometer fra det nye operahuset i Bjørvika?

Annonse


– Det er hårreisende at de ikke har klart å få til en løsning som når ut til hele befolkningen, sier Operas kommunikasjonsdirektør Tor Odland til ITavisen.

To operahus i Oslo

Han er spesielt skeptisk til at man bruker Flash, en teknologi som blant annet utelukker blinde. Og at man ikke har fått på plass noen mulighet for å bestille billetter via mobil. Ledelsen i det norske nettleserselskapet vurderer nå å ta kontakt med Operaen for å forsøke å få dem til å endre nettløsningen.

Opera Software har til og med hengt opp et eget banner på bygningen sin i Sannergata (så å si vegg i vegg med ITavisen) i anledning opera-åpningen. Teksten er betegnende nok «This is Norway’s most famous opera house» (Norges mest berømte operahus). banneret er imidlertid hengt opp før det ble kjent at Operaens nettsider ikke fungerer med Opera.

Lite brukervennlig

Men nei, skal vi tro Iallenkelhet.no firmabloggen til Netlife Research. Selskapet kaller seg «Norges fremste fagmiljø for usability, interaksjonsdesign og informasjonsarkitektur».

I følge blogginnlegget, som er skrevet av Thor Eie, er det mye som må plass før Operaens nye nettsider kan kalles brukervennlige.

Fungerer ikke med Firefox

Her er de viktigste ankepunktene:

• Bestillingsløpet gir ingen informasjon om ledige plasser
• Trykker du på tilbakeknappen inne i bestillingsløpet blir du kastet ut kjøpsprosessen
• Kjøp billetter funker ikke i verken Opera eller Firefox
• Det gis ingen informasjon om at enkelte konserter er utsolgt

Du får med andre ord god informasjon om plassene som er tatt, men ingen opplysninger om hva som er ledig.

Og har du «feil» nettleser må du finne deg i å bli sittende hjemme med Verdi eller Mozart på stereoanlegget i stedet…

– Ikke ferdig

– Operaens nettløsning er på ingen måte ferdig, og vi bestreber oss på å få til et system som fungerer i alle nettlesere, sier webansvarlig Gisle Stenersen ved Operaen til ITavisen.

Stenersen sier han tar kritikken alvorlig, og at han er glad for at problemene kommer fram i dagen, slik at de kan løses.

– Jeg er helt enig at det er uheldig at vi ikke fungerer med Opera. Vi deler jo både navn og by, så dette må vi få til, sier han.

Verre er det med billetter via mobilen. På grunn av den britiske leverandøren av billettsystemet kan mobilbestilling ikke komme på plass med det første.

Annonse