Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Fildeling er ikke helt samme «forbrytelse» i Tyskland som i USA. (Ill.: Per Ervland)

– Pirater øker salget

-Billig markedsføring, sier Oxford-økonom.

Musikk- og filmbransjen påstår at piratvirksomheten ødelegger for salget av CDer og DVD-plater.

Bevisst politikk?

Det er ikke riktig, skal vi tro økonomen Karen Croxon ved Oxford-universitetet i Storbritannia.

I følge Croxon stimulerer tvert i mot piratkopiering og ulovlig fildeling salget.

– Digital piratvirksomhet blir beskyldt for å true hele industrier. Det er naturlig å stille følgende spørsmål: Hvorfor utvikler noen selskaper tilnærmet vanntett teknologi for å beskytte sin intellektuelle eiendom, mens andre ser ut til å ta lettere på kopieringen? spurte Croxon under et foredrag for prestisjetunge Royal Economic Society.

– Ville ikke kjøpt uansett

Croxon mener at film- og platebransjen tjener på den oppmerksomheten fildelingen gir dem, og at de som laster ned neppe ville ha kjøpt varene uansett. I stedet fungerer aktiviteten deres som gratis reklame – reklame som ellers ville ha kostet millioner.

Økonomen påpeker at piratvirksomhet bare skader salget når de som ellers ville ha kjøpt varene blir fristet til å laste dem ned i stedet. Og at det i ethvert marked finnes noen som verdsetter produktet uten å ville kjøpe det.

Dobbeltmoral

Med andre ord tror Croxon at underholdningsbransjen praktiserer en slags kuriøs dobbeltmoral. På den ene siden jakter de på piratene, og beklager seg over tapt salg. På den annen side sitter de i styrerommene og gnir seg i hendene over all PR som nedlastingen skaper.

I følge den britiske økonomen er det fullt mulig å sikre seg godt (om ikke 100 prosent) mot kopiering. Det har spillbransjen vist. De har knapt et så stort problem med lekkasjer som film- og platebransjen.

Gjelder også programvare

Heller ikke programvarebransjen ser ut til å bekymre seg nok over piratkopiering til å foreta nødvendige grep for å stoppe den.

Croxon tror den samme logikken gjør seg gjeldende her. Jo flere som prøver varene gratis, jo flere får hører om dem. Og da øker salget som en naturlig følge av det.

Hun har bygget en teoretisk modell som viser sammenhengen mellom graden av kopibeskyttelse og markedsføring.

Kilde:
University of Oxford

Stikkord: digital, fildeling, gratis, ord, piratkopiering, platebransjen, reklame