Annonse


Færre bruker Facebook

I januar 2008 falt antall Facebook-brukere med fem prosent, fra 8,9 millioner til 8,5 millioner. Dette er første gang det registreres en nedgang i antall brukere for det sosiale nettverket.

Kritisk masse

I løpet av det siste året har Facebook hatt en vekst på 712 prosent. Nå mener analytikerne at Facebook rett og slett har nådd kritisk masse, eller et platå i veksten.

Sosiale nettverkstjenester handler like mye om hvem som ikke er på nettverket som hvem som er der. Når høyrepolitikere og store selskaper setter opp profiler, mister nettverket sin troverdighet. Dermed vil mange brukere gå til nyere alternativer, mener Nic Howell, som er redaktør i bransjebladet New Media Age.

Spår suksess for nisjenettverk

Analytikere hos Nielsen Online advarer imidlertid markedet mot å tro at dette er starten på noen langvarig nedgang for Facebook. De mener likevel det virkelige suksesspotensialet ligger innenfor nisjenettverk.

Annonse


Også MySpace og Bebo opplevde nedgang i januar, med henholdsvis fem og to prosent. Mindre populære nettverk som Windows Live Spaces og Friends Reunited hadde en liten økning i samme tidsrom.

Kilde:
BBC News

Annonse