Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Nå er tiden inne for å slå et slag for HD DVD, mener åpenbart Toshiba... (Ill.: Toshiba)

Pinlig HD DVD-kampanje

Feil format. Feil plakat. Feil tidspunkt.

I kjølvannet av en CES-messe i Las Vegas som langt på vei ga dødsstøtet til HD DVD-formatet lanserer nå Toshiba en storstilt kampanje for formatet.

Trykt på forhånd

Trolig var brosjyrene og plakatene allerede trygt opp – før det ble kjent at Warner trakk seg fra samarbeidet og gikk over til Blu-ray.

En melding som mange hevder betyr spikeren i kista for det ene av de to rivaliserende formatene som skal overta for dagens DVD-plater.

«Heng med»

På forsiden av brosjyren står det «Hang On» («Heng med») med store bokstaver, ledsaget av figurer fra de populære Transformers og Shrek-filmene.

Samtidig rydder nå videoforhandlere over hele verden hyllene for Blu-ray-filmer.

Siste håp?

Få av de store kjedene vil si kategorisk at Blu-ray har vunnet, men flere talsmenn unnlater ikke å antyde at de håper at krigen nå er over og at de holder muligheten åpen for at de slipper å lagerføre to HD-formater framover.

Toshibas oppfordring om å «henge med» kan lett tolkes som en melding om at HD DVD klamrer seg til sitt siste håp («hang on for dear life» betyr på engelsk å klynge seg til siste halmstrå).

Fortsatt med

Dette halmstrået må i så fall være at det allerede er solgt over 1 million HD DVD-spillere bare i USA, og trolig like mange i Asia og Europa (Xbox 360-boksen medregnet). Og at hyllene hos mange videoforhandlere fortsatt er velfylte med HD DVD.

Så lenge det varer.

Stikkord: ces, formatkrigen, las vegas