Bredbåndsleverandørene  trenger klarere regler for markedsføring, mener britisk frobrukerorganisasjon.

Annonse


– Slå ned på bredbåndsjuks

Nesten daglig får ITavisen henvendelser fra fortvilte bredbåndskunder som har brukt vårt Speedometer mener at de får mindre hastighet enn det de betaler for.

Vil tvinge fram ærlighet

Nå gjør britene det norske forbrukermyndigheter trolig burde ha gjort for lenge siden: De vil pålegge bransjen å være ærlig.

Ofcom, den britiske forbrukerorganisasjonen for teleprodukter, mener at de faktiske hastighetene som bredbåndsselskapene leverer ligger langt under det de lover i markedsføringen sin.

Villedende makshastighet

Et panel nedsatt av organisasjonen kritiserer spesielt at flere aktører opererer med maksimal hastighet i stedet for gjennomsnittshastighet eller minimumshastighet.

Annonse


Nå vil organisasjonen ha en fast norm som leverandørene må rette seg etter. De mener at en slik norm bør fastsettes av den britiske markedsføringsvaktbikkja ASA.

De foreslåtte reglene vil blant annet innebære at kundene vet hvilke faktorer som kan påvirke hastigheten, og at den såkalte maksimumshastigheten bare er rent teoretisk.

Kilde:
BBC

Annonse