Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Skyt med Wii

SPILLTEST: Vi prøver plastpistolen Wii Zapper og nytt Zelda-spill

Zapper-tilbehøret har vært på radaren vår en god stund, helt siden vi så en prototype på E3 for flere år siden. Men det har tatt sin tid, denne plastdingsen lanseres først i disse dager.

Hva er Zapper altså? Ingenting mer enn et skall der du setter inn din Wii-kontroller. Selve Wiimoten dyttes inn på oversiden, Nunchuken nedenfor, og kabelen som kobler disse to kan gjemmes under et lokk på undersiden. Enkelt og greit.

Bare passe bra å holde

Meningen er at Zapperen skal gjøre det enklere å sikte, da den er formet som en pistol. Familievennlige Nintendo har selvsagt tatt alle mulige skritt for at Zapperen skal ligne minst mulig på et våpen. Noe som til en viss grad ødelegger opplevelsen. Zapperen er ikke veldig komfortabel å holde, den er nokså stor og avtrekkerknappen føles litt løs. Utformingen gjør også at knappene på oversiden av kontrolleren er vanskelige å trykke på uten at du må slippe avtrekkeren. Og det ødelegger opplevelsen av et spill som Resident Evil: Umbrella Chronicles ganske dramatisk. Det går riktignok å endre kontrollinnstillingene i spillet slik at det fungerer bedre med Zapperen.

Men ikke tro at Zapperen er en nødvendig til å spille noe som helst. Det er bare et skall. Du kan fint spille medfølgende Link’s Crossbow Training uten det. Og du kan like gjerne prøve å spille helt andre Wii-spill med det. Se hvor gøy Super Mario Galaxy blir.

Hvilket bringer oss til den andre delen av pakka. Et nytt Zelda-spill!

Men ikke vær for entusiastisk. Dette er kun et skytespill, basert på Twilight Princess, og et ekstremt kort skytespill i tillegg. Det er ingen historie her, ingen eventyr, ingen gåter. Det det går ut på er en rekke nivåer, der hvert av disse inneholder tre brett, som krever at du rett og slett skyter presist på diverse mål. For å låse opp nye nivåer må du klare minst bronsemedalje på nivået du spiller på for øyeblikket.

Zelda-moro

Utfordringen er underholdende. I essensen består de tre brettene i hvert nivå av de samme konseptene. Først må du skyte på en rekke mål, og lenger ut i spillet blir de mer og mer bevegelige og naturligvis vanskeligere å treffe. Så må du forsvare deg fra fiender som angriper fra alle retninger, også fra luften, og ved å peke til sidene av skjermen justerer du synsvinkelen. Til slutt får du kontrollere Link med den analoge stikken og skyte på et visst antall motstandere i brett hentet fra Twilight Princess. Det finnes variasjoner til disse konseptene, men stort sett bygger samtlige brett på de samme ideene.

For å øke underholdningen ytterligere kan du leke deg med å skyte på andre objekter som ligger rundt omkring, og det aller meste er faktisk ødeleggbart og bringer inn poeng.

Rak inn poeng

Og poeng er det Crossbow Training handler om. For å dra inn skikkelige poengsum er det viktig å treffe flest mulig mål på rekke uten å bomme. Dermed blir best mulig presisjon essensiell. Selv om vi kom oss gjennom samtlige av brettene på ekstremt kort tid (det er snakk om en time, halvannen kanskje), ser vi helt klart potensiale for mye mer spilling, for å toppe egne og venners poengsum. Sånn sett blir Crossbow Training et slags partyspill. Lett å komme i gang med, sosialt og morsomt. Vi skulle bare gjerne sett noe form for online-poengoversikt, slik at man kunne sammenlignet sine prestasjoner mot andre.

Visuelt er spillet også ganske behagelig å se på, basert på Twilight Princess-motoren. Likte du hvordan det spillet så ut, kommer du til å like Crossbow Training også.

Til tross for den svært korte varigheten og til tross for at Zapperen ikke er så morsom å bruke som vi hadde håpet, er det en kul spillpakke vi snakker om her. Enda kulere blir det når vi oppdager at det hele ikke koster all verden heller (butikkene vi sjekket opererer med rundt 299 kroner for det hele), så vil du ha en plastpistolskall og et morsomt, lite Zelda-spill til Wiien din, skaff deg denne.

Stikkord: resident evil, spilltester, super mario galaxy, testprodukt, wii