Den amerikanske butikkjeden Wal-Mart selger i dag musikk i Microsofts WMA-format via sine nettsteder. Ifølge amerikanske Billboard skal selskapet imidlertid være misfornøyd med hvordan løsningen fungerer.
Nå krever Wal-Mart at Sony og Warner lar dem selge nedlastbar musikk fri for DRM. Hvis ikke, truer de med å legge ned tilbudet.
Maktfaktor i amerikansk underholdningsbransje
Det er ingen smågutt som nå taler platebransjen midt imot. Wal-Mart er en av USAs største butikkjeder, og står for 22 prosent av alt CD-salg i landet. Kjeden er svært innflytelsesrik, og tidligere boikottaksjoner i regi av Wal-Mart har vært meget effektive.
Wal-Mart har bare to prosent av det digitale musikksalget i USA. Dersom de bruker CD-salget som brekkstang, ved å for eksempel gi dårligere eksponering til de plateselskapene som ikke vil samarbeide, ser vi for oss at DRM endelig står for fall.
Annonse
Kilde:
IDG.se
Annonse