Hopp til navigasjon Hopp til innhold
cover-facebook

– Facebook ødelegger jula

Sladrer om gavekjøp.

Facebooks nye Beacon reklamesystem har skapt mange kontroverser. Foreløpig er det bare fullt implementert i USA, og der klager nå folk på at Facebook-reklamen ødelegger julen for dem.

Viser dine nett-kjøp

Årsaken er at Facebook har en samarbeidsavtale med flere nettbutikker om å vise hva brukerne deres kjøper. Du vil for eksempel kunne se den siste boka eller t-skjorta kameraten din kjøpte på nett.

For noen er sikkert dette nyttig, så kan de passe på å ha det samme som vennene sine til enhver tid. I disse førjulstider har det imidlertid ført til sterke protester fra mennesker som har fått avslørt julepresangene de er i ferd med å kjøpe til sine nære og kjære.

Kan reservere seg

Ifølge Facebooks brukerbetingelser skal brukerne kunne reservere seg mot at deres kjøp blir gjort kjent, og man skal alltid varsles når en slik nyhet spres på Facebook. Ifølge en bruker forbrukernettstedet The Consumerist har vært i kontakt med, hadde dette ikke skjedd.

Kilde:
The Consumerist

Stikkord: facebook, internett