Hopp til navigasjon Hopp til innhold
0,,5488435,00

Stjernene rømmer plategigantene

Små digitale musikkbutikker i vekst.

I løpet av den siste tiden har store stjerner som Madonna, Oasis og Nine Inch Nails forlatt sine store plateselskaper. Madonna har i stedet signert en avtale med konsertarrangøren Live Nation, mens Reznor satser på digital musikk.

Tiltrekker entreprenører

I kjølvannet av at stadig flere artister foretrekker å styre sin egen digitale musikkdistribusjon, har det vokst opp mange små selskaper som legger til rette og drifter dette.

Det nystartede selskapet Musicane fikk nylig Trent Reznor på besøk i rollen som produsent for rapperen Saul Williams og dennes album The Inevitable Rise and Liberation of Niggy Tardust.

Teknologi og betalingsløsninger

Musicane leverer, sammen med selskaper som Indie911, Fuzz, Snocap og TuneCore, fullstendige løsninger for artister som vil på nett. De kan velge mellom forskjellige bitrates, og om de vil selge musikken med eller uten DRM.

Musicane tar seg av betalingsløsninger og kredittkorttransaksjoner og drifter nedlastingsservere mot et honorar på ca. 20 prosent.

Strengere plateselskaper

Samtidig velger plategiganten EMI en tøffere linje mot de artistene som velger å bli i selskapets stall. Ifølge den britiske avisa The Guardian vil selskapet endre fokus og kreve langt mer av artister som Robbie Williams, Kylie Minogue og Rolling Stones.

Investeringsselskapet Terra Firma, som har kjøpt det kriserammede plateselskapet, lover en lagt tøffere linje overfor artistene i fremtiden.

Det er én ting for etablerte stjerner som Madonna å starte for seg selv. Men går det egentlig an å skape en stjerne uten plateselskapenes enorme markedsføringsmuskler? Ja, mener noen, og peker på nettsteder som MySpace, Pandora, og en rekke musikkblogger. Andre mener at svaret er nei, uten at dette nødvendigvis behøver å være negativt. Hva tror du?

Kilde:
News.com

Stikkord: lydogbilde, musikk, nine inch nails, platebransjen, the guardian