Ved hjelp av virtuell kikkert kan du følge med på naboene i ny HBOs første rene nettserie.

Annonse


HBO lager kikker-nettsted

Nettstedet Youthedesigner.com har funnet fram til det de mener er de 10 mest nyskapende, flash-baserte nettstedene akkurat nå.

Ny verden

Blant vinnerne finner vi blant andre bilprodusenten Volkswagen og TV-serieprodusenten HBO. Felles for nettstedene er at de bruker Flash-teknologien på en måte som gjør nettet til et eget medium.

Dette mediet skiller seg vesentlig fra tradisjonell nettreklame, og beveger seg langt inn på TV-reklamens område. Med den store forskjellen at seerne selv kan delta. Med lånte fjær både fra film og dataspill tar disse webdesignerne nettet inn i en helt ny verden, der nettet kommuniserer på egne premisser.

Klar med kikkerten

Det mest interessante nettstedet er kanskje hbovoyeur.com, der selskapet bak TV-serier som «Sopranos», «Sex og singelliv» og «Seks fot under» har laget en interaktiv verden der du er kikkeren.

Annonse


Det hele åpner med at du sitter i et vindu med en kikkert stående i vinduet. Du tar opp kikkert og zoomer inn på folk i vinduene i blokka på den andre siden av gaten.

Historien går dypere

Deretter – under vignetten «the story gets deeper» – slår du opp I telefonkatalogen. Jakten på ofrene dine begynner….

Den store nettsatsingen fra HBO er et eksperiment. Hensikten er trolig å utforske mulighetene for å gjøre nettet til en arene for historiefortelling på lik linje med TV. Men med aktiv deltagelse fra seerne etter hvert som historien utfolder seg.

Reality med spesialeffekter

Vi har sett det samme kanskje med såkalte reality-serier på TV, der seerne følger vanlige mennesker som blir passert i mer eller mindre ekstreme situasjoner.

I en Flash-basert nettserie er mulighetene langt større. For eksempel er man ikke avhengige av å holde seg til virkeligheten. Man står fritt til å lage all verdens spesialeffekter, og deltakerne både i selve serien og bak skjermene hjemme i stua kan være hvem eller hva de vil.

Annonse