Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Madonna1 (Ill.: Wikipedia/Public Domain)

Madonna dropper platebransjen

Radiohead, Prince, Nine Inch Nails, Oasis og Jamiroquai har gjort det. Og nå også Madonna.

Superstjerna Madonna blir nå ett av mange store musikknavn som gir fingeren til platebransjen og begynner å selge produktene sine selv.

Ekslusivt på nett

For kort tid siden begynte det britiske bandet Radiohead å selge sitt nye album «In Rainbows» eksklusivt på nettet (med unntak av en luksuspakke med CD og vinyl som kommer før jul) – til den prisen kunden selv bestemmer.

Før dem har blant andre Prince sagt farvel til plateindustrien. Selv om han nå igjen har en avtale med et større selskap, bruker han stadig mer utradisjonelle metoder for å selge musikken sin.

I godt selskap

Nylig sa også frontmann Trent Reznor i Nine Inch Nails opp platekontrakten sin – uten å tegne kontrakt med et annet selskap. Reznor får følge av Oasis og Jamiroquai – begge store navn på pop- og rock-himmelen.

Modellene varierer noe fra artist til artist. Noen svever i villrede, og har bare en vag ide om idé om hva de skal gjøre når kontrakten har gått ut. Andre er helt bevisste på at de skal styre selget selv, fortrinnsvis på nettet.

Kontrakt med konsertselskap

Madonna har valgt å tegne kontrakt med selskapet Livre Nation, som primært jobber med konserter.

Nå skal selskapet også ta over platesalget. Siden Live Nation verken har platefabrikker eller lastebiler, er det grunn til å tro at det for en stor del dreier seg om nett-distribusjon.

120 milioner dollar – om lag 648 millioner kroner- har skiftet hender etter at avtalen kom i boks. Live Nation skal distribuere de neste tre albumutgivelsene til Madonna, markedsføre turneene hennes, selge t-skjorter, plakater og andre effekter, samt selge lisenser på bruk av navnet og bildet hennes.

Kilder:
The New York Times
Sydney Morning Herald
The New York Times
Techcrunch.-com

Stikkord: fildeling, nine inch nails, platebransjen