Annonse


FIFA 08 er et blinkskudd

De virkelig spillgale vil mene at fotballsesongen ikke er skikkelig
gang før de årvisse FIFA og Pro Evolution Soccer-spillene er i
butikkene. I og med at sistnevnte ikke slipper sin sjuende utgave av
serien – PES 2008 – før neste måned, er vi altså fortsatt ikke mer
enn halvveis nå som FIFA 08 endelig er ute.

Hvis det er én ting alle vet de kan forvente fra nettopp FIFA-serien,
så er det at den ferskeste utgaven alltid forandrer seg mer eller
mindre markant sammenliknet med fjorårets. En vet aldri hva en får,
og årets versjon er intet unntak.

FIFA 08 har dog blitt utsatt for litt mer enn bare flikking. Her har
de gått løs på den gamle spillmotoren med øks, motorsag og slegge.

Den er redesignet fullstendig, og fjorårets smått arkade-aktige
hurtigtog er erstattet av en merkbart langsommere og
simulatorliknende stil. Det er naturligvis ikke tilfeldig. EA Sports
er fullstendig klar over hva mennene og damene bak Pro Evolution
Soccer har holdt på med i noen år, og ser nå ut til å ha satt alle
ressurser inn på å overgå dem hva “realisme” angår.

Annonse


Andre viktige nyheter er den interaktive ligaen for Xbox Live, “Be A
Pro”-modusen hvor du opptrer som én (og bare én) spiller gjennom en
hel sesong, forbedret formasjonsredigering, og, ikke minst, en rekke
forskjellige finter og forbedrete ferdighetsbevegelser. Sistnevnte
ble plutselig borte da den første Xbox 360-utgaven kom, men er nå
tilbake så det holder.

Komplettister vil juble begeistret med supporterskjerfet rundt halsen
når de får vite at FIFA 08 nå inneholder utrolige tretti
ligaer, tretti stadioner og 14 000 individuelle spillere. Finner du
ikke laget ditt her er du sannsynligvis mest interessert i curling.

Spillets gang

Som vanlig er det ingenting å utsette på den totale FIFA-pakken. EA
Sports har aldri slitt med presentasjonen, og lager også denne gang
en ramme rundt fotballen som er så gjennomprofesjonalisert at det
nesten er som å ta turen innom et blinkende casino i Las Vegas. Helt
greit for oss, så lenge spillingen duger.

Og i år har de virkelig gjort mye riktig. Det vil si, vi mente
strengt tatt at de gjorde en del riktig også i fjor, men denne gang
er altså sjangeren mindre arkade og mer simulator, og dermed har også
premissene for spillet forandret seg.

Det første vi la merke til var ballfysikken. Den er rett og slett
fabelaktig. Ballen føles virkelig som en fysisk gjenstand som er
underlagt tyngdekraften. Den er uforutsigbar, den er ikke klistret
til føttene til spillerne, og den spretter med en naturlighet som
vanligvis er forbeholdt bier og blomster.

Tempoet er som vi allerede har vært inne på også justert – kraftig.
Spurtfunksjonen er nå for eksempel like subtil som et filosofisk
seminar på Blindern, og selv om spillere som Ronaldinho og Ronaldo
fortsatt har et lite fortrinn, er det ikke lenger slik at de enkelt
lar hele forsvaret ligge igjen i støvet.

Det som teller i år er nøye oppbygde angrep, smarte bevegelser på små
flater, og et årvåkent blikk for hva som skjer rundt deg.
Forbedringene av den kunstige intelligensen er for en gangs skyld noe
mer enn bare store ord i en pressemelding, i det minste i
angrepsfasen, og det er lett å se at medspillerne dine nå hele tiden
søker ledige rom, istedenfor å kjøre seg fast i nærheten av en
motspiller.

Forsvarsspillet er nok ikke like opplagt forbedret. Det er i alle
fall vanskelig å se med det blotte øyet at den kunstige intelligensen
er radikalt forandret, selv om du etter noen kamper på Xbox Live vil
oppdage minst ett argument som taler til fordel for
forsvarsforbedringen:

Det scores lite mål

Etter noen runder mot andre spillere på Xbox Live (mer om det under)
er det påtakelig hvor gjerrig FIFA 08 er. Det er selvfølgelig en
konsekvens av tempoforandringen, men det er også fordi det nå er
enklere for motstanderen å bryte opp pasningsspillet. Mer enn noen
gang er det viktig å gjette seg til det neste trekket, slik at du kan
snappe opp tversover- eller gjennombruddspasningen.

Det er ikke lenger bare å sende fram en håpefull stikker til
spissene, for sjansen er veldig stor for at ballbanen blir brutt av
en motspiller. Også skuddene er nå vanskeligere å sette i nettet,
selv om det fortsatt kan virke litt enkelt for de beste spillerne å
treffe krysset fra 20 meter.

Hvis du virkelig likte FIFA 07 er overgangen til årets spill noe av
et sjokk, nettopp fordi forandringene er så mange. En del PES-
spillere (med unntak av de mest hardbarka, som tar avstand fra FIFA-
foretaket på prinsipielt grunnlag) vil helt sikkert finne ting å
sette pris på, som tempoet og nødvendigheten av tålmodig oppbygde
angrep.

Likevel vil nok en del irritere seg over at ballmottakeren fortsatt
blir stående vel lenge før han kan bevege seg mot ballen, en
innvending som, med rette, har vært reist mot FIFA-serien i flere år.
Det fører ofte nettopp til scenariet vi nevner over – at ballen blir
snappet opp av motstanderen, fordi en selv står “limt” til stedet.
Denne svakheten kan kompenseres ved å justere assistansenivået, slik
at en mer eller mindre befinner seg helt alene på banen, uten hjelp
fra FIFA-intelligensen.

Som nevnt er også fintene tilbake igjen i FIFA-serien. Det har blitt
en sak med to sider, som politikerne aldri sier. Det er ingenting å
si på utførelsen. Når Ronaldinho drar noen av sine patenterte finter
ser det imponerende ut, og hvis du klarer flette sammen noen av de
tretten basis-fintene, ser det enda bedre ut.

Men er det nyttig? Kommer du noen vei? Nja, ikke så ofte. Klisjeen om
at det enkleste ofte er det beste (og mest effektive) kommer nok en
gang til sin rett, og for vår del er fintene mest hensiktsmessig hvis
du allerede leder 2-0, det er 15 minutter igjen, og du ønsker å bruke
resten av tida på å gni overlegenheten din inn i ansiktet på
motstanderen.

Smålig? Hvem, jeg?

Spill som en proff

Én av de virkelig kreative idéene EA Sports har kommet opp med i år
er den nye spillmodusen Be A Pro (BAP).

Den går ganske enkelt ut på skal en være én og samme spiller gjennom
en hel sesong. Det høres i utgangspunktet relativt kjedelig ut, for
hvem orker vel å løpe rundt på banen uten konstant ballkontakt, og
hvor en risikerer å oppnå kun et ensifret antall berøringer i løpet
av 45 minutter?

Tja, en god del, tror vi. EA Sports har klart å gjennomføre idéen
først og fremst gjennom to relativt enkle grep. For det første lar de
et svært dynamisk kamera, plassert med lengderetningen, og ikke på
sidelinja, følge spilleren. For det andre så belønnes du for alt fra
pasningskvalitet til skudd, mål og, ikke minst, posisjoneringen. Er
du midtbaneankeret Steven Gerrard vil du få minuspoeng hvis du
tilbringer for mye tid sammen med backene, og heter du Jamie
Carragher vil statusmåleren bli rødere og rødere hvis du ligger og
fisker sammen med spissene Torres og Kuyt.

BAP er dog ikke uten svakheter, og kan for eksempel av og til gi
følelsen å være fullstendig løsrevet fra lagkameratene. På den annen
side: Hvis en skal snakke om realisme i fotballspillverden, må
jo dette være noe av det mest realistiske som finnes? Én spiller av
22, som raser rundt på banen i et forsøk på å finne sin plass i verden?

Det kreves også en porsjon tålmodighet for å lykkes med BAP, idet
klokka tikker og går uten at kula er innom dine bein.
Konsentrerer du deg om oppgavene vil du like fullt kunne finne
modusen fascinerende, ikke minst fordi de tidvis sugende
kamerabevegelsene skaper dynamikk gjennom nitti minutter.

Når det er sagt: En hel sesong høres lenge ut.

Online-svakheter

Med unntak av den såkalt interaktive online-ligaen, har det
ikke skjedd så mye nytt på Xbox Live-delen.

Den interaktive ligaen gjør det mulig å spille de samme kampene som
laget ditt spiller gjennom sesongen. Er du for eksempel Liverpool,
skal du spille mot Tottenham denne runden – akkurat som i
virkeligheten. For så vidt en smart måte å lokke gamere til å binde
seg til FIFA helt til FIFA 09 kommer neste år, men for noen av oss er
det vanskelig nok å få med seg de virkelige kampene, om ikke vi skal
måtte forplikte oss til en virtuell “rematch” i samme slengen.

Interaktiv eller ikke interkativ, Live-delen har gitt oss en god del
problemer. Der vi gjennom altfor mange online-kamper på forgjengeren,
FIFA 07, har møtt på forsinkelser og “hakking” i ny og ne på grunn av
dårlig forbindelse til motstanderen, har det tatt overhånd i FIFA 08.

Det gir seg blant annet utslag i at tempoet på spillet faller, eller
at det oppstår småhakking og korte forsinkelser gjennom hele kampen.
Vi har tilfeldigvis hatt muligheten til å prøve FIFA 08 på to
forskjellige Xbox 360er og to forskjellige nettforbindelser (hvorav
en er en svært rask bedriftslinje), men likevel har det altfor ofte
oppstått småproblemer.

Noen søk på ulike 360-forum gir ingen entydige svar, og svært mange
Live-spillere hevder de knapt opplever forsinkelser i det hele tatt.
Hvor vidt vi bare er uheldige, eller hvor vidt dette er et mer
omfattende problem, er vanskelig å si. Vi lar tvilen komme EA Sports
til gode i denne gang, men blir ikke situasjonen bedre innen en måned
trekker vi totalen ned fra femmer til firer.

Bryr du deg derimot ikke om online-spilling kan du la femmeren stå.

Konklusjon

Så har EA Sports endelig laget det perfekte fotballspillet? Neida,
det har de ikke.

Det de har gjort er å lage et fotballspill som engasjerer, til tross
for at tempoet er skrudd ned, og til tross for at vanskelighetsgraden
har steget en god del siden fjorårsutgaven.

Til sammen har nå EA Sports to titler på repertoiret som kan
appellere til begge leire innenfor fotballverden. FIFA 07 er for
arkadespilling, FIFA 08 er for simulatorspilling.

Så gjenstår det å se om Pro Evolution Soccer 08 banker begge to når
det slippes seinere denne måneden.

Annonse