Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Verdens vakreste bilspill

SPILLTEST: Project Gotham Racing 4 føles velkjent, men er likevel kjempegøy.

PGR-spillene er blant flaggskipene til Microsoft. To spill på den første Xboxen, og én på Xbox 360 fra før (det er usikkert hva som skjer med serien videre, nå som utviklerne i Bizarre er blitt kjøpt opp av Activision), og samtlige bød på solid, underholdende kjørefølelse – og ikke minst har alltid vært i forkant når det gjaldt det grafiske.

Project Gotham Racing 4 bygger definitivt på sine forgjengernes styrker, men tar samtidig et par sjanser ved å introdusere noen nye elementer. Det er stort sett mer av det samme, ja, men inklusjonen av både motorsykler og avanserte væreffekter gjør at det føles friskt og moderne.

Bizarre har dessuten gjort en del endringer på spillets oppbygning, måten kudos-poengene deles ut på, justert vanskelighetsgraden og lagt til nye flerspillervarianter.

Så la oss se på hvordan det hele føles.

Noe for enhver

PGR-serien har alltid ligget midt i mellom mer seriøse simulatorer i Forza/Gran Turismo-klassen, og ukompliserte arkadespill av typen Ridge Racer og nye SEGA Rally. Selv om bilene du får kjøre henter mye fra det virkelige liv (forskjellen på håndtering og oppførsel er tydelig mellom de forskjellige modellene), kan du se langt etter avanserte justeringsmuligheter og tilpasning. Bizarre vil at du rett og slett skal hoppe inn i noen verdens flotteste kjøretøy og kjøre fort i nydelige omgivelser. Og det får de virkelig til.

Som så mange andre bilspill består PGR4 av en arkademodus og en karrieremodus. Det er imidlertid litt annerledes lagt opp enn i PGR3, der karrieren handlet om å samle inn medaljer av forskjellig type, avhengig av vanskelighetsgrad. Disse medaljene finnes fremdeles, men er nå plassert i arkademodusen. Det er der du velger hvilken medalje du vil kjøre for, og vanskeligheten settes deretter. Arkademodusen er faktisk mer kompleks enn hva vi hadde forventet – den består av en lang rekke løp som varierer utfordringene enormt. Vi ser tydelig at vi kunne tilbrakt lang tid der.

Men det er karrieremodusen som tross alt er det viktigste her, så la oss snakke om den. Vanskelighetsgraden, for eksempel, velges før du begynner. Her snakker vi tradisjonell «easy, normal, hard»-fordeling, og hele karrieren handler om å følge flere sesonger der nye utfordringer dukker opp hver dag. Karrieremodusen er vanvittig omfattende, med over 200 løp å delta i. Og som seg hør og bør i PGR byttes tematikken på løpene jevnlig. Altså, det å kjøre mot et utvalg motstandere er bare en liten del av pakken: Vi får diverse utfordringer som handler om å samle et visst antall kudos-poeng (som du får for spektakulær kjøring), å navigere seg gjennom porter av kjegler, å kappkjøre mot én spesifikk motstander, og så videre. De fleste av disse modiene er kjent fra PGR3, men samtlige får mindre og større justeringer slik at det føles passe ferskt.

Mer stil

Kudos-mekanikken er også utvidet. I tillegg til å få poeng for å hoppe, drifte og utføre elegante svinger, får du også stjerner. Fem stjerner = størst antall kudos. Valget blir da hvorvidt vi skal forstette å bygge videre på de eksisterende stjernene (og risikere å miste alt om vi krasjer i en vegg) eller avbryte kombinasjonen og samle inn de poengene vi allerede her. Man er absolutt tjent på å få inn mest mulig kudos – det er de som brukes som valuta i spillet og som gjør det mulig å kjøpe inn nye, fete biler, samt annet snadder som et nytt flerspillermodus, nye hjelmer, og så videre.

Men nok om den rimelig tekniske progresjonsoppbygningen. Hva er nytt og fett i PGR4? Motorsykler.

Ja, spillets kanskje største overraskelse er at du nå i tillegg til biler kan hoppe på mektige tohjulinger, noe som potensielt kunne vært ødeleggende ubalansert. Men faktisk klarer utviklerne forbløffende nok til å få motorsyklene å føles helt riktig. Det er ikke spesielt komplisert å bytte mellom biler og sykler, det er ikke så dramatiske forskjeller i håndteringen som man kunne fryktet. Naturligvis krever syklene litt annen tilnærming, men det fungerer likevel. Når det er sagt – vi foretrekker å holde oss til bilene. Det er ingenting galt med motorsyklene i PGR4, men det er på mange måter spillets natur som gjør at vi rett og slett heller vil kjøre en Ferrari enn en Kawasaki. Men dette blir personlig, det kan godt hende at noen andre foretrekker tohjulingene.

Værgudene bestemmer

Den andre store nyheten er kanskje den som imponerte oss mest. Væreffektene. Det er disse som virkelig endrer måten PGR4 skal behandles på. Regn, tåke, snø og solskinn har stor innvirkning på hvordan kjøretøyene oppfører seg. Begynner det å regne må du forholde deg til redusert sikt og vann på banen. Er det kaldt og banen er isbelagt, blir det også naturligvis en utfordring å holde seg på banen. Er det full tåke, klarer du knapt å se mer enn noen meter fremover, slik at det også blir langt vanskeligere å se svingene. Væreffektene er altså mye mer enn bare et kosmetisk tillegg, de har faktisk genuin innvirkning på vanskelighetsgraden og følelsen.

Det er ikke noe hemmelighet at disse væreffektene også ser fordømt bra ut. Når regndråpene renner nedover frontruta og verden utenfor begynner å bli gråere og gråere, samtidig som det vanvittige detaljnivået er fremdeles ivaretatt, er det rett og slett vanskelig å ikke la seg imponere av den grafiske kvaliteten. Det er kanskje første gang et bilspill klarer å være ordentlig stemningsfylt.

Nydelig

Selv om steget fra PGR3 til PGR4 ikke er så stort som vi kanskje hadde trodd, er spillet uansett lett noe av det aller peneste innenfor sjangeren akkurat nå. Penere enn Forza 2, minst like pent som Colin McRae DiRT, og penere enn det vi har sett av Gran Turismo 5 (men vi har tross alt ikke sett så mye av det). Byene er nydelige, bygningene rundt er herlig skarpe til tross for at du raser forbi dem i 200 kilometer i timen. Kjøretøyene er naturligvis også ultradetaljerte, og aller penest er det når du bytter til dashboard-kameravinkel. Det eneste problemet er at alt det flotte utenfor distraherer oss fra å kjøre ordentlig.

Det er derimot synd at spillet ikke har ordenlig skademodell. Forza 2 og Colin McRae DiRT viste hvor godt det kan gjøres, så det er trist at ikke PGR4 hadde plass til dette.

Byene er som alltid den store stjernen her. Gamle PGR-travere som London, New York og Tokyo er fremdeles på plass, men får selskap av de store torgene i St. Petersburg, neonjungelen i Shanghai og de mer tekniske veiene i Macau og Quebec. Dessuten er Nurburgring selvsagt tilstede (prøv å kjøre den i snøvær!), og det dukker også opp en Michelin-testbane der du kan presse alle kjøretøyene til det ytterste. Samtlige av byene er svært realistisk gjengitt, utviklerne har reist til alle de aktuelle lokasjonene og tatt hundrevis av bilder, og fra tid til annen kan du rett og slett glemme et øyeblikk at du spiller et spill og ikke ser på en ekte TV-sending. Så realistisk ser det ut.

Og selvsagt har spillet omfattende onlinestøtte. Siden vi testet en tidlig anmelderutgave var det ikke spesielt mye motstand å møte på Xbox Live, men det er uansett klart at alle våre favorittmodi vender tilbake, i tillegg til noen nye.

Den innovative TV-funksjonaliteten fra PGR3, der du kunne følge med på andres løp, er erstattet med noe litt mer avansert. Opplasting av filmer og bilder er tross alt siste skrik i spillbransjen for tiden (Forza 2, Halo 3, Skate), og PGR4 slenger seg på bølgen. Du kan laste opp dine replays og fotografier og få andre spillere til å stemme på dem, og du kan også se gjennom innhold andre har delt ut.

Mer å ta tak i

Utvalget av kjøretøy er større enn i tidligere PGR-spill. Selvsagt på grunn av alle motorsyklene du nå kan kjøre, men også i bilklassen er det en del nykommere. Utvalget er rett og slett bredere: Før konsenterte PGR seg om nesten utelukkende ekstremt rå biler, nå er mer variasjon, med et par tregere, litt mer hverdagslige, men fremdeles interessante kjøretøy. Du får faktisk også enkle muligheter til å tilpasse bilenes utseende, selv om det er langt unna Forzas kunstneriske tilsnitt.

Vi holdt også på å glemme at PGR4 inkluderer en ny versjon av Live Arcade-favoritten Geometry Wars, som nå setter det lille skipet ditt opp mot bølger av motstandere. Vanskelig.

Vi kan ikke annet enn å si at Bizarre har endelig produsert sitt ultimate bilspill. PGR4 er ikke revolusjonerende, men har fabelaktig kjørefølelse, masse innhold, nye utfordringer og grafikk som nesten får oss til å gråte. Likte du de tidligere spillene i serien, er PGR4 fullstendig obligatorisk. Men selv om du aldri fikk sjansen til å teste PGR tidligere, bør du gjøre det nå. For dette er et av de beste bilspillene i år, og noe av det beste til Xbox 360 overhodet.

Project Gotham Racing 4 lanseres eksklusivt til Xbox 360 12. oktober.

Stikkord: gran turismo, new york, project gotham, project gotham racing, spilltester, testprodukt, xbox live, xbox360_test