Hopp til navigasjon Hopp til innhold
halo3 mp

Halo 3 – best på nett

Nå som Halo 3 er lansert, går vi gjennom multiplayermulighetene til spillet.

Vår anmeldelse av enkeltspillerdelen av Halo 3 har vært ute siden søndag – husk å lese den først!

Det er virkelig et interessant faktum at helt frem til nå nylig var det faktisk Halo 2 som var det aller mest spilte Xbox Live-spillet noensinne. Selv to år etter at Xbox 360 er blitt lansert er det ingen som har klart å slå den gamle kongen.

Frem til nå – for vi har ingen tvil om at Halo 3 kommer til å ta over – og holde på – førsteplassen.

Halo 3 på nett er på mange måter ikke helt ulik enkeltspillerkampanjen. Det betyr altså at flerspillerdelen ikke gjør dramatisk mye nytt, men heller strømlinjeformer konseptet og legger til nok nye funksjoner til at det føles ferskt og underholdende.

Velkjent og nytt

Og familiæriteten gir seg til kjenne nesten øyeblikkelig. Akkurat som det tar sekunder å sette seg inn i Master Chiefs kontrollmetode når du spiller kampanje, er følelsen like velkjent når du starter en flerspillerkamp.

Bungie har imidlertid gjort det hele enda enklere å komme i gang med spillingen. Du går inn på matchmaking i hovedmenyen, og blir derfra tatt med til lobbyen, der du kan blant annet kan følge med på hvor mange som spiller Halo 3 på nettet til enhver tid (mens vi testet, økte nummeret fra 150.000 til 400.000 på få timer, og det er sikkert langt større nå). For nybegynnere finnes det såkalt basic training, der du spiller deathmatch (her kjent som slayer) på to av brettene (Guardian og Snowbound), rett og slett som en introduksjon til de mest grunnleggende spillmekanikkene, før du kaster deg ut i de mer komplekse spilletypene som involverer mer taktikk, kjøretøy og krever dypere forståelse av våpen og utstyr.

halo3 mp2

Hvis du har spilt Halo 3-betaen eller enkeltspillerdelen, har du mest sannsynlig fått med deg de viktigste nyhetene når det gjelder utstyret du kan bære med deg – det som finnes i tillegg til de tradisjonelle våpnene. For det første har vi «equipment»-klassen, altså defensive verktøy du kan bære med deg og utløse ved et passende tidspunkt. Bobleskjold, en inntretning som trekker ut helsen på nærgående motstandere, en katapult som skyter deg ut i lufta, en kraftig lys som blender alle i nærheten, og mange flere dingser som ligger rundt omkring akkurat som våpnene, og som benyttes ved å trykke på X-knappen. Disse legger til ytterligere strategi til kampene, spesielt de mer lagbaserte modiene.

Videre har vi denne også tidligere omtalte av oss muligheten til å ikke bare bruke stasjonære våpenstasjoner, men også plukke de opp og bære de med seg for ultimat ildkraft.

Slike nyheter, og de nye våpnene og kjøretøyene, er subtile, men svært velkomne forandringer til spillflyten, som er eksepsjonelt godt innbakt i denne allerede så velkjente og godt fungerende mekanikken. Resultatet er at Halo 3 hele tiden føles som gode, gamle Halo, men bedre, mer elegant, mer gjennomtenkt… Morsommere.

Masse muligheter

I tillegg til basic training-brettene, kan du sette opp spillet til å søke etter en lang rekke andre spillvarianter. Om du vil konsentrere deg å spille alene mot alle, kan du det, og om du foretrekker lagarbeid og taktikk kan du spesifisere at spillet skal søke etter slike varianter. Vi liker hvor intuitivt det hele er lagt opp, selv om du er relativt nybegynner bør du raskt finne deg til rette blant de forskjellige spillvariantene og modiene.

Og det er mange av dem. Selvfølgelig har vi alle de forventede slayer- og capture the flag-variantene. Men det finnes mer, som Oddball, der en spiller plukker opp en hodeskalle og prøver å holde på det så lenge som mulig, King of the Hill, der du prøver å ta over og kontrollere et avgrenset område på brettet, eller VIP, der én person på laget er målet for det andre laget. Men de forhåndsdefinerte spillemodiene er langt fra nok. Du kan nemlig tilpasse, justere og endre på omtrent alt du måtte ønske. Fleksibiliteten i forhold til hvilke våpen du kan bruke, hvilke kjøretøy som skal brukes av hvem, hvilke sære begrensninger som skal settes opp, er nesten uendelig. Du kan designe en modus som er helt perfekt akkurat for deg.

Slayer-utgaven der alle bare kan benytte seg av gravitasjonshammere og granater er for øvrig vår store favoritt.

Bygg egne brett

Men tilpasningen begynner bare der. For det er et eget valg i hovedmenyen som heter Forge, og dette er genuint nyskapende saker. Forge lar deg gå inn på hvilket som helst av de 11 brettene i spillet, og plassere nye objekter, spawn-punkter, våpen, kjøretøy og annet snadder. Du kan ikke endre på selve brettet i seg selv, men justeringsmulighetene er likevel enorme – spesielt med tanke på at du kan spille samtidig som brettet til forandret. Du kan for eksempel sette opp et lagspill der én spiller dropper stadige forsyninger fra lufta. Mulighetene er nesten uendelige. Forge er en genial ide, rett og slett, og det vil ta tid før vi innser dens fulle potensiale.

Se den igjen

Ikke nok med det. Halo 3 inkluderer en fabelaktig avspillingsfunksjon, som rett og slett tar opp alt du gjør i spillet, enten det er i enkeltspiller eller på nett, og lar deg se på klippene i etterkant. Du kan pause avspillingen når som helst, flytte kameraet fritt rundt, ta bilder av de mest spektakulære sekvensene, sende klipp og bilder til kompiser og studere alt i herlig detalj. En tilsynelatende såpass enkel funksjon er faktisk enorm kilde til moro og skryt. At ingen har tenkt på det før!

207144-Full

Det er ganske mye mer vi kunne ha sagt om opplevelsen av Halo 3 over Xbox Live. Men én ting er uansett klar, onlinemodusen er ekstremt godt gjennomført, men det er spesielt alle tilpasningsmulighetene som gjør det så unikt og spesielt. Joda, det føles som gode, gamle Halo, men såpass mye oppdatert at det ville være en forbrytelse å gå glipp av det for skytespillinteresserte Xbox-eiere.

Hva synes du om Halo 3 på nett, nå som spillet har vært ute noen dager? Rop ut i kommentarfeltet!

Stikkord: halo, xbox, xbox live