LBP shot 3

Annonse


Dette er spillfremtiden

TOKYO (ITavisen): Enormt. Det er det første vi tenker når vi entrer Sonys splitter nye og supermoderne kontorbygg sentralt i Tokyo. Stramme vakter geleider oss inn i heisen som tar oss opp til fjerde etasje, der en eksklusiv mottakelse arrangeres for medlemmer av europeisk og amerikansk presse. Det hele foregår i Sonys elegante visningsrom, der en rekke konsoller er satt opp, midt i mellom annet ustyr som produseres av elektronikk-giganten.

Det er spesielt ett spill vi er ekstremt nysgjerrige på, og setter derfor resolutt kursen mot de to stasjonene der Little Big Planet er spillbart. Vi må dessverre vente på at gutta fra Gamespot gjør seg ferdig med opptakene sine, hvem tror de de er liksom? Men så er det vår tur.

Fullt av sjarm

Little Big Planet er virkelig en oppsiktsvekkende opplevelse. Det visuelle har en umiddelbar tiltrekningskraft med sine herlige farger og ekstremt sjarmerende design. Spillbarheten er også svært tilgjengelig og inkluderende. Men det er ikke det som gjør spillet unikt.

Poenget med Little Big Planet er de uendelige mulighetene til å skape ditt eget innhold og dele det med andre via nettet.

Annonse


LBP shot

Vi styrer små, søte tøyfigurer som i utgangspunktet ser noe kjedelige og grå ut (med har likevel sjarm i bøtter og spann). Det holder bare å trykke på firkantknappen og en meny dukker opp over hodet på dokken din, og derfra kan du velge alle mulige ansiktsdetaljer, hatter, klesplagg og diverse andre dekorasjoner. Innen et par sekunder kan du forandre lille karen til en bartemann med sombrero og en krok i stedet for armen. Glimrende.

Selve brettene kan også tilpasses, du kan for eksempel plassere nye teksturer på eksisterende objekter. Men ikke nok med det, du kan legge til dine egne objekter i brettet, tilpasse dem, endre størrelse og form. Spillet inkluderer også verktøy som lar deg spikre og lime objektene sammen, eller fjerne deler av dem.

I takt med spillets generelle samarbeidskonsept, kan du også sende objekter du har skapt til venner, som kan fortsette på arbeidet du har startet. Mulighetene for å skape helt enestående brett er enorme og fascinerende.

Gjør hva du vil

Men hva gjør du når du faktisk har et brett klart? Little Big Planet er på mange måter et plattformspill, selv om fleksibiliteten er utrolig stor der også. Vi så for eksempel brett der poenget er å plassere tøydokkene på et skateboard og få de til å kjøre nedover en bakke raskest mulig.

Du beveger figurene med venstre analoge stikke, mens den høyre brukes til å bevege hendene (noe som skal uttrykke følelser). I utgangspunktet er bevegelsene 2D-basert, men du kan også gå i dybden på brettet når du skal hoppe til visse områder. Det som er utrolig kult er at du kan ta tak i det aller meste som befinner seg på brettet og påvirke det på et eller annet vis. Vi dyttet og veltet på ting, for eksempel rullet vi en svær fotball bortover, og brukte den som springbrett til å hoppe til et høyere nivå. Spillet har en fabelaktig fysikkmotor, slik at alt som befinner seg i verdenen oppfører seg fullstendig realistisk.

Videre plukket vi opp en jetpack festet til et tau, og fløy rundt og plukket opp skjell, som vi plasserte på en vekt. Det måtte flyttes mange nok av dem til å få vekten til å tippe over slik at vi kunne gå videre. Slike artige løsninger er det fullt av, og vi blir imponert over kreativiteten utviklerne har vist her.

LBP shot 2

Det morsomste er at du kan samarbeide med opptil fire venner som kan styre sine figurer, og på den måten kan man flytte på ting sammen og løse oppgaver ved kooperasjon. Eller plage hverandre ved å kaste ting på kompisene dine. Spillet kan også fint nytes alene.

Vi gleder oss virkelig

Det er masse, masse mer innhold i Little Big Planet, utviklerne snakket blant annet om visse motstandere og bosser, noe vi dessverre ikke fikk sett. Men det vi fikk sett fikk oss til å forstå at vi er muligens vitne til en helt ny utvikling i spillbransjen. Det er allerede mye snakk om brukergenerert innhold (Forge i Halo 3, for eksempel), men Little Big Planet tar det virkelig til neste nivå, samtidig som spillet er uimotståelig sjarmerende og nydelig å se på. Vi kan bare tenke oss hva kreative brukere verden rundt vil finne på når spillet lanseres eksklusivt til PlayStation 3 i 2008.

Annonse