Googles AdSense har vært kontroversiell. Nå vil MS bruke samme teknikk på lagrede data.

Annonse


«Adware»-reklame fra MS

Microsoft har i to nye patentsøknader avslørt mulige planer for selskapets produkter. En patentsøknad innlevert 5. juli viser hvordan Microsoft ser for seg at harddisken din kan brukes som kilde for målrettet markedsføring.

Prinsippet er mye det samme som Google benytter seg av i sitt system AdSense. Forskjellen er at fremfor å søke gjennom data på en vist nettside, skal Microsofts system søke gjennom data på harddisken din.

Sponset Office?

Dokumenter, musikk, e-post og andre informasjonskilder kan bli grunnlaget for denne reklamevisningen. Hvordan implementasjonen vil bli er foreløpig uklart, men det kan tenkes at teknikken vil bli del av et eget stykke programvare. Andre muligheter er at den blir integrert i operativsystemet eller i tilleggspakker, eksempelvis MS Office.

Usikkert om sikkerhet

Spørsmålet om sikkerhet er foreløpig dårlig belyst. Muligheten er til stede for at teknikken sender brukerdata tilbake til annonsørene. Ettersom Microsoft selv ikke har sagt noe om konseptet ennå, er det svært uklart hvorvidt dette er noe man bør bekymre seg over.

Annonse


Nye planer for startlinjen

En annen patentsøknad antyder at Microsoft ønsker å utvide startlinjens funksjonalitet. Teknologien blir i patentsøknaden omtalt som «clipping lists», og skal være en alternativ måte å vise informasjon om aktive vinduer på.

Fremfor å kun identifisere åpne programmer, slik startlinjen allerede gjør, vil den kunne vise utvidet informasjon om hva som foregår i programmene. Et eksempel er informasjon om hvilke åpne ark som finnes i nettleseren. Konseptet virker ikke ulikt det man allerede får se når man minimerer Windows Media Player, med utvidet informasjon og knapper rett på startlinjen.

Kilde:
Informationweek.com

Annonse