Annonse


SPILLTEST: Mortal Kombat Armageddon

SELECT tittel FROM artt_artikkel WHERE id=386622Det pussige med hver ny spillsjanger som dukker opp på Wii er ikke at vi lurer på hvor bra spillet er, men hvor bra det fungerer med den unike kontrolleren til maskinen.

Dermed er Mortal Kombat intet unntak. Det første seriøse slåssespillet til konsollen må tåle å bli analysert ut fra kontrollmetoden fremfor den faktiske spillbarheten. Men det er helt OK. Spillet består strengt tatt begge prøvene, om ikke akkurat med glans.

Mortal Kombat Armageddon er ikke noe nytt spill. Det har vært utgitt på både PS2 og Xbox tidligere. Men Wii-utgaven har naturligvis fått seg nytt kontrollsystem, noen overhalinger her og der, men dette er likevel kjente saker for fansen av serien. Men på Wii har spillet likevel en unik posisjon – det er ingen alternativer for slåsse-entusiaster, så du har ikke noe valg.

Greatest hits

Vi skal innrømme, vi er ingen eksperter på Mortal Kombat. Serien har litt vel mange utgaver for at vi skal klare å følge med. Men vi forstår det slik at Armageddon er mer eller mindre den ultimate gavepakken, med omtrent alle deltakerne fra tidligere spill samlet sammen, i tillegg til et par nye personligheter. Rett og slett en glimrende oppsummering av seriens mangeårige historie. Og vi nevner ikke filmen en gang…

Annonse


Alt i alt er rundt 60 fightere tilgjengelige, men med så mange fargerike personligheter samlet på ett sted, er det fare for viss repetisjon. Og joda, mange av figurene er vanskelige å skille fra hverandre når det gjelder stil og angrep. Det er mye repetisjon her, mange spesialangrep som ligner på hverandre, men samtidig har alle de viktigste figurene beholdt sine karakteristiske stiler, du vet jo hva du får hvis du velger å slåss som Sub Zero.

Enda mer interessant er muligheten til å designe din egen figur, og det inkluderer utseende, ansiktstrekk, hår, smykker og klesplagg. Så kan du selvsagt tilpasse personens angrep og spesialbevegelser, og ender opp med en unik figur du kan bruke. Moro.

Men la oss snakke om kontrollsystemet. Det er jo tross alt det mest interessante med Wii-versjonen.

Grei nok styring

Du bruker både Wiimote og Nunchuk for å kontrollere det hele, der Nunchukens analoge stikke logisk nok beveger karakteren din. De mest grunnleggende slagene og sparkene utføres med d-paden på Wiimoten, og knappene der, og på Nunchuken, brukes også for å utføre mer avanserte angrepskombinasjoner. Det er ganske mye skade du får gjort uten å bevege på kontrolleren, bare trykke på knapper. Men bevegelsesstyring, da? Når du holder inne en av knappene på Wiimoten, og gjør spesifike bevegelser med den, utløser figuren din en rekke superangrep. Og bevegelsene er heldigvis ikke spesielt komplekse – alt du trenger å gjøre er å bevege kontrolleren horisontalt eller vertikalt, og tegne halvsirkler. Ingen kompliserte ikoner som må tegnes i lufta altså. Det fungerer stort sett veldig bra, men ikke alltid. Noen ganger klarer systemet rett og slett ikke å registrere bevegelsene, og i et slåssespill kan noe sånt bety øyeblikkelig tap.

Så vi godkjenner kontrollen, men helt perfekt er det ikke.

Det skal imidlertid sies at du kan bruke både Classic Controller og GameCube-kontrolleren i spillet, om bevegelsesstyring ikke er din kopp av te.

Den tradisjonelle spillvarianten med arkademodus, muligheten for å øve seg på grepene, og slåss mot kompiser, er naturligvis spillets kjerne. Det er dette slåssespill handler om tross alt, og Mortal Kombat er veldig gøy mot andre kompiser på samme maskin, selv om det ikke er noe onlinemodus her.

Rikt på innhold

Men det finnes flere måter å spille Armageddon på. Vi har først og fremst historie-modusen, som er et eget eventyrspill i 3D. Du styrer en figur gjennom en ganske tradisjonell verden, og plukker opp penger, skatter og finner hemmeligheter, samtidig som det finnes en del feller du må unngå. Og naturligvis slåss du mye, både mot angripere som overfaller deg i verdenen, og egne, fullverdige kamper mot mer utfordrende motstandere. Det kule med denne eventyrmodusen (kalt Konquest) er at du bruker den til å låse opp nye kostymer, våpen, musikk og massevis av annet materiale, samt samler inn penger du senere kan bruke når du skaper dine egne slåsskjemper. Så det er verdt å ta seg tiden til å sjekke den ut.


Se videoklipp fra Mortal Kombat Armageddon

Ved siden av Konquest, finnes det også en høyst merkelig Motor Kombat-modus. Dette er i essensen et kartingspill, der kjente Mortal Kombat-karakterer kappkjører mot hverandre på baner fylt med diverse feller og heftige svinger, samtidig som du plukker opp våpen og diverse bonuser du kan bruke. Motor Kombat er et sært, men sjarmerende tillegg til hovedspillet, og selv om vi ikke brukte allverdens tid med det, er det likevel et pluss at det finnes.

KLIKK HER FOR FLERE BILDER

Ikke verdens peneste

Armageddon er dessverre et ganske middelmådig spill visuelt. Dette er forrige generasjons grafiske kvalitet vi snakker om her, og helt sikkert ikke i nærheten av det Wii har kapasitet til. Armageddon var ikke spesielt imponerende på Xbox/PS2-heller, tross alt. Figurene er ganske ukompliserte, og mange av banene har et generisk utseende. Det gjelder ikke alt, imidlertid, for noen av banene er mye penere enn andre, og noen av figurene er ekstremt kule. Det totale inntrykket er likevel sånn passe, dette er aldri et spill som viser grafiske muskler, og selv om Wii fremdeles ikke klarer å imponere oss med det tekniske, er vi helt sikre på at den lille boksen klarer betydelig bedre enn dette.

Totalt sett er Armageddon et gøyalt spill. Men det spørs veldig hva slags forhold du har til serien. Har du spilt Armageddon på andre plattformer allerede, er det ingenting nytt her, og du går til og med glipp av onlinemodusen. Men har du en Wii og er sulten etter blodig, artig slåssing, har du ikke så mye valg. Det er bare synd at bevegelsesstyringen ikke er perfekt, at grafikken er ganske slapp og at figurene er litt for like hverandre.

Annonse