Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Slik klager du på iTunes-musikk.

Du kan klage på iTunes-musikken

Apple er ikke kjent for å være spesielt forbrukervennlige. Men i iTunes slår de kollbøtte for å imøtekomme misfornøyde kunder.

Flere har opplevd at låtene de har kjøpt på iTunes hakker eller er fulle av støy (og da snakker vi ikke om støyende rock….).

Ikke som fysisk CD

I utgangspunktet har du ikke samme rettigheter med musikk kjøpt på iTunes eller i andre nedlastingsbutikker som med en fysisk CD kjøpt over disk eller på nettet.

Du kan med andre ord ikke med loven i hånd bytte, klage eller få pengene tilbake om du angrer eller er misfornøyd med kvaliteten.

Går lenger enn loven

Apple har fra før av dårlig rykte på seg når det gjelder forbrukerrettigheter. Blant annet må du tegne en egen «Apple Care»-forsikring på iPod og Mac-maskiner om du skal få samme service som du etter loven har på annet datautstyr. Dette gjelder nettsalg via Apple Store, som teknisk sett foregår via tredjeland.

Men i iTunes går Apple derimot lenger enn den norske kjøpsloven. Om du leter litt (og det må du), finner du en «report a problem»-knapp der du kan spesifisere hva som er galt. Om feilen ligger i lyden, kan du fylle inn bnøyaktig tidsangivelse for derulyden starter og slutter.

Tilgodelapp

Du kan ikke regne med å få pengene tilbake. Og det er ikke sikkert feilen blir rettet (dette er strengt tatt plateselskapets ansvar). Men du får i hvert fall «tilgodelapp» for kjøp av mer musikk.

Slik gjør du:
1) Logg inn i iTunes Music Store.
2) Velg «Butikk» fra menyen og deretter «Vis kontoen min» (krever ny innlogging).
3) Omtrent på midten av siden som kommer opp, finner du Purchace History
4) Nederst på siden og du finner en knapp som heter ”Report A Problem”.
5) velg låten/albumet du har problemer med, sepsifiser tidskode og send inn.

…så får du håpe det beste.

Stikkord: lydogbilde