Hopp til navigasjon Hopp til innhold
conan1

SNIKTITT: Age of Conan

Vi tar en ny runde med Funcoms storprosjekt. Det ser mer lovende ut enn noensinne.

Vi har naturligvis hatt gleden av å titte på Age of Conan en rekke ganger allerede. Funcom er en trivelig gjeng, og glad i å la pressen få et innblikk i utviklingen. Men før nå hadde vi faktisk ikke hatt muligheten til å spille det selv, og man får jo tross alt ikke ordentlig følelse av et spill før man setter seg ned og prøver.

Ekstremt fleksibelt

Men først snakker vi med produktsjefen Erling Ellingsen og hoveddesigneren Jason Stone. Vi får en ganske dyptgående omvisning i spillets verden. Det første vi ser er den svært avanserte figurskapningen. De aller fleste massive online-rollespill lar deg tilpasse utseendet til karakteren din på en eller annen måte, men få gir deg så mye fleksibilitet som Conan. Til å begynne med velger du bare kjønn, og en av de tre forskjellige kulturene (tilsvarende raser i andre spill – her spiller vi tross alt bare som mennesker). Videre blir det mer avansert, du kan justere kroppsformen din ved å bevege på en «slider», men mest spennende blir det å skape ansiktstrekkene.

– Vi kan trygt si at Age of Conan er det onlinespillet som gir deg mest makt til å skape den figuren du vil, sier Erling Ellingsen til ITavisen.

Du kan også velge mellom forhåndsdefinerte ansikter, eller få spillet til å skape tilfeldige variasjoner av ansiktskombinasjoner helt automatisk. Mulighetene er uansett forbløffende.

God tid til utforskning

Så begynner selve spillet. Du våkner alene, som en rømt slave, på en tropisk øy, som fungerer som en introduksjon til spillets mekanikk. Omgivelsene er nydelige, og øya er spillets svar på Spania, i følge Ellingsen. Den første timen beveger du deg alene, uten å møte på medspillere. Og får god tid til å nyte den vakre grafikken, som overgår alt tidligere sett i onlinespill, og klarer fint å måle seg med selv de mest avanserte enkeltspillertitlene. Versjonen vi får sett er samtidig fremdeles uferdig, og kjører foreløpig kun på DirectX 9. Så det vil bare bli penere, det er det ingen tvil om (ferdig versjon av spillet vil ha en egen DX10-exe-fil).

Neste sekvens vi får sett er en samtale med den første personen du møter, som gir deg dine første oppdrag. Her får vi også vite om nok en ting som gjør Conan unikt: fokuset på en skikkelig historie. Der de fleste andre online-rollespillene inneholder masse tekst som skal holde deg oppdatert om plottets fremgang, har Conan full dialog, og når du snakker med folk får du langt flere svaralternativer enn det man er vant til fra sjangeren. Alt dette skal føre til at man føler seg mer komfortabel med spillets verden, mytologien og bakgrunnshistorien.

Unikt kampsystem

Men Funcom har alltid snakket om én vesentlig ting i forhold til Conan: kampsystemet. For dette skal være helt ulikt fra alle andre massive onlinespill. I motsetning til det man er vant til fra titler som World of Warcraft, der du stort sett trykker på en motstander, og spillet gjør resten av jobben selv, skal Conan gi deg langt mer kontroll. Kampene skal være langt mer fysiske og foregå i ordentlig sanntid. I det du skal slåss, drar du frem sverdet, og trykker på knapper på tastaturet som tilsvarer angrepsretningen. Figuren din svinger da i denne retningen, og ved å trykke flere knapper i riktig rekkefølge og med korrekt timing, vil du utføre mektige kombinasjoner. Når du blir kraftigere utover, vil du selvsagt kunne utøve mer og mer blodige og ødeleggende angrep.

conan3

Siden Conan er såpass annerledes enn de fleste online-rollespill, er også de første timene du spiller ganske forskjellig lagt opp. Som sagt er du helt alene, i din egen instans, den første timen, og du møter ikke andre spillere før du ankommer den første byen. Fra da av, og i løpet av de første 20 nivåene, møter du på andre spillere kun på dagtid. På natten derimot, er du i din egen verden. Spillet følger da ikke en sanntidsklokke, du kan når som helst legge deg til å sove, og våkne opp midt på natten for å utforske i fred og ro. Da gjør du kun egne enkeltspiller-oppdrag. Du kan bytte mellom dag og natt når som helst, ved å legge deg til å sove.

I det du når level 20, forlater du den første øya, og går inn i en helt åpen MMO-verden, der andre spillere kan treffes på når som helst, og spillet følger sanntids-, dynamisk- dag og natt-syklus.

Oppbygningen av din figur er også interessant. Som sagt velger du en av tre kulturer på begynnelsen, men først når du kommer til femte nivå kan du velge såkalt erketype (for eksempel, prest, soldat eller magiker), og når du kommer til level 20, velger du din endelige klasse. Du får altså god tid til å finne ut av din spillestil.

Vakre omgivelser

Og vi fikk sett mye mer spennende utover i presentasjonen. Den første storbyen du besøker, for eksempel, en fabelaktig detaljert bosetning, bebodd av pirater, prostituerte og andre mistenkelige typer, er mer levende enn noe vi har sett i et onlinespill. Videre får vi se utstrakte ørkenområder, som du kan reise gjennom på hesteryggen. Det interessante er at du kan møte på datastyrte figurer som faktisk reiser fra et sted til annet, med mål og mening, i stedet for å bare stå rundt omkring. Ikke helt ulikt Oblivion har mange av de ikke spillbare karakterene sine personligheter, og sine ting de driver med. Nok en ting som bidrar til at Conan-verdenen føles mer levende enn noen andre MMOer vi har spilt.

Men nok av presentasjoner. Vi vil spille selv. Så vi flytter oss over til en rekke stasjoner med en noe gammel build installert (i følge Funcom spys nye versjoner av spillet ut stadig vekk, men de fleste av de er ikke klare til å vises eksternt), og tar plassen. Dessverre er det ganske mange begrensninger lagt inn i versjonen vi får spille. Vi får lite frihet når det gjelder å skape figuren vår, vi kan strengt tatt kun gjøre noen få justeringer til ansiktet, men må holde oss til én rase. Både undertegnede og andre journalister spiller samme type figur, med samme rustning, så det er nokså lett å bli forvirret. Men vi begynner å bevege oss innover mot en fiendtlig landsby, og entrer kamp ganske raskt.

Uvant – og spennende

Du kan enten bruke musa eller taster til å utføre angrep. Ideen er at det er plassert et sirkel nederst på skjermen, og på dette er det lagt ikoner som representerer diverse retninger for angrepene. Så det du gjør er å enten klikke på ikonene med musa, eller trykke på taster som tilsvarer ikonene. Det er et system som er ganske vrien å venne seg til på begynnelsen. Men etter et kvarters tid begynner vi å ane konturene av noe virkelig dypt og interessant. Dette er helt annerledes, og åpner for mye større frihet i kampsituasjonene. Du må justere taktikkene dine utfra hvor mange motstandere du slåss med, og hva slags motstandere det er.

conan2

Ikke minst føles dette ekstremt brutalt. Du har et tungt, dødelig sverd på deg, og du bruker det til å kløyve fiendene i to. Blodet spruter, kroppsdelene detter av. Dette skal føles som en brutal barbarverden, ikke som et koselig, tegnefilmaktig spill. Conans verden er ikke et hyggelig sted, og kampsystemet er fysisk, nærgående og voldelig.

La oss være ærlige, med fem journalister med hver sin level ti soldat med identisk rustning og våpen, og tilsvarende lite erfaring, blir å spille Conan en rimelig rotete opplevelse. Vi døde fort, vi døde ofte, vi klarte ikke å organisere oss skikkelig. Men vi betrakter dette bare som en liten prøvesmaking, og vi gleder oss til mer.

Age of Conan kan oppsummeres slik: Det er et veldig flott spill visuelt. Det er et spill fullt av personlighet, med vekt på en skikkelig historie og en levende verden. Og det er et spill der kampsystemet et helt annerledes enn noe vi har sett innenfor denne sjangeren.

Og det er et spill som definitivt fortjener oppmerksomhet.

Det er masse vi ikke fikk sett i denne omgang. Vi får helt sikkert muligheten til dette snart. Og med betatesting planlagt til sensommeren, får vi også snart utforske spillet på våre egne premisser. Følg med.

Age of Conan kommer til PC 30. oktober, og til Xbox 360 neste år.

Stikkord: funcom, pc, xbox