Ledelsen i IFA-messen håper på større interessse en noen gang i år.

Annonse


Gigant-messe i høst

Monte Carlo (ITavisen): I fjor bestemte messeledelsen at messen, som bare avbrutt av 2. verdenskrig har holdt på annet hvert år siden 1924, nå skulle holdes hvert år.

Ingen halvering

Det ble en suksess, på tross av dystre spådommer om at interessen ville dale med hyppigere arrangementer. Riktignok uteble Sony, og Panasonic var bare beskjedent til stede. De to japanske lokomitivenes fravær forhindret likevel ikke at 1049 utstillere og 212 494 besøkende fant veien til det gigantiske messeområde i vestlige Berlin.

Dette var om lag 200 færre utstillere og rundt 35 000 færre besøkende enn i 2005, da messen fortsatt ble arrangert annet hvert år. Men nedgangen var lavere enn forventet, og ledelsen håper på at tallene skal overgå 2005 i år.

Klart større enn CES

Innrykket blir neppe mindre den 31. august, når 2007-utgaven av IFA (Internationale Funkausstellung) åpner. På en pressekonferanse i kakseparadiset Monte Carlo i helga kunne ledelsen fortelle om økt interesse fra Asia, samt tidligere booking enn det man har vært vant til.

Annonse


IFA har lenge rivalisert med CES (Consumer Electronics Show) om å være størst i verden. Nå er det imidlertid ingen tvil lenger: IFA er størst med god margin om du regner antallet utstillere, areal og besøkende pressefolk. Bare når det gjelder antallet besøkende ligger CES et lite hestehode foran.

Full sammensmelting

IFA-messen er først og fremst stedet for de som er interessert i reproduksjon av lyd og bilde i alle former. Utstillerlisten domineres fortsatt av de tradisjonelle forbrukerelektronikkselskapene i Europa, Japan og Sør-Korea.

Men messen har etter hvert fått en solid innslag av IT-industri. Ikke minst fordi svært mye av den nå så godt som helt digitale underholdningen kommer fra selskaper som tidligere bare var kjent for dataprodukter.

Ny inndeling

Stikkord for årets messe er derfor sammensmelting og prisfall. Produkter som mediespillere og flatskjermer har blitt utrolig mye billigere, og bransjen kan bare håpe på høye volumer for å oppretthodle profitten.

IFA har funnet det fornuftig å forlate tidligere års inndeling i lyd, bilde, kommunikasjon etc. I stedet satser de på kategorier som Hjemmeunderholdning, Lydunderholdning, Personlig media, Offentlig media, Kommunikasjon og Teknologi og komponenter.

Annonse