IKKE SYK:  Amerikanske leger vil ikke klassifisere spillavhengighet som noen sykdom. Her fra World of Warcraft, et spill som visstnok er svært avhengighetsskapende.

Annonse


Virtuelle verdener verdt milliarder

Analytikere har beregnet at markedet for online-spill som World of Warcraft og Habbo Hotel er verdt én milliard dollar (ca. 6.5 miliarder kr). Dette er basert på hva spillene kan vente å få inn i abonnementsinntekter.

– VOD blir størst

Innen 2011 vil dette markedet være verdt over ti milliarder kroner (1.5 millliard dollar), mener analytikerne.

Dette blir likevel peanøtter sammenlignet med markedet for video on demand, som er ventet å være verdt 11.4 milliarder dollar (ca. 74 milliarder kr) innen 2011.

Foreløpig dominerer de abonnementsbaserte spillene markedet. Disse genererer 87 prosent av de totale inntektene.

Annonse


Halvparten til WoW

Desidert størst er World of Warcraft, med sine åtte millioner retgistrerte brukere. I den vestlige verden har World of Warcraft over 50 prosent av markedet for slike spill.

Analytikerne peker i tillegg på fremveksten av spill som Second Life, der man skal bygge en virtuell verden, og Neo Pets, der man oppdrar sitt eget virtuelle kjæledyr.

Innen 2011 vil over ti millioner mennesker abonnere på et online-spill, mens ytterligere millioner vil delta i spill som henter sine inntekter på andre måter, som gjennom kjøp av virtuelle varer og tjenester.

Kilde:
BBC