Hopp til navigasjon Hopp til innhold

SPILLTEST: GRAW2

Den taktiske actionsuksessen får allerede en oppfølger. Et tvers gjennom solid spill.

Et år går virkelig fort unna. Det virker som om det er så vidt vi mottok det første Ghost Recon Advanced Warfighter, et av de første ordentlig etterlengtede Xbox 360-spillene, og det tredje i Ghost Recon-serien.

Nå sitter vi her i mars 2007, og spiller allerede en oppfølger. Og det beste med det hele er at GRAW2 ikke et øyeblikk føles som et forhastet, raskt sammensatt spill, kun laget for å tjene inn noen ekstra kroner for UbiSoft. GRAW2 er derimot en fullverdig etterfølger, som riktignok ikke gjør dramatisk mye nytt i forhold til forgjengeren, men finpusser spillbarheten og inneholder en rekke nye elementer.

GRAW2 bygger på alle de samme prinsippene som gjorde det forrige spillet til en suksess. Det handler altså om taktisk action, der du styrer en gruppe spesialsoldater, igjen på oppdrag i Mexico. Vi må nok en gang håndtere delikate oppdrag mot mexicanske rebeller som truer med atomangrep mot USA. Vi får igjen oppleve varierte omgivelser, både i tette, urbane strøk og ute på landet – og i en overraskende vending entrer rebellene på et tidspunkt El Paso i Texas, så vi blir satt inn i oppdrag på amerikansk jord, urørt av krigshandlingene.

Penere, nyere

Men mye er finpusset, justert og forandret. Selv om GRAW-veteranene vil føle seg umiddelbart hjemme, er spillet bedre tilrettelagt for nykommere, med en mildere vanskelighetskurve og flere hjelpemidler. Hvilket ikke betyr at spillet er utpreget lett, erfarne spillere vil fremdeles få en utfordring på høyest vanskelighetsgrad.

Også det visuelle har fått seg en overhaling. Riktignok bygger GRAW2 på den samme grafikkmotoren og den samme teknologien som forgjengeren, men små forbedringer her og der gjør at det hele ser enda lekrere ut enn noensinne, og faktisk er et av de peneste spillene på 360 akkurat nå. Selv om det fremdeles ikke finnes noen sivile i GRAW2 (med unntak av noen filmklipp mellom oppdragene, der man kan skimte rømmende beboere), er områdene likevel fullere av liv. Flokker av fugler blir skremt vekk av skuddsalvene, slangene hveser i gresset, småsteiner detter ned fra fjellkantene når tunge kjøretøy ruller over hodet på deg. Brettene er mer dynamiske, mer involverende. Og med enda mer detaljerte lyseffekter, samt de fantastisk herlige eksplosjonene, blir illusjonen om å være på visitt i en krigssone komplett. Selv om noe hakking dukker opp under de mest hektiske scenene.

Den grafiske kvaliteten er noe redusert i flerspillermodusen, noe som også var tilfellet i det forrige spillet.

For gadgetelskere

Den viktigste nyheten i GRAW2 er de nye og forbedrede leketøyene du kan bruke for å gjøre fremgangen lettere. Cross-com-systemet er tilbake, og lar deg gi ordre til dine støttespillere ved trykk på kontrollerens styrekors. I utgangspunktet, når du har et lag med deg, trykker du opp og ned for å sende dem av gårde eller returnere til din posisjon. Du kan også endre deres innstilling, fra defensiv til aggressiv. Andre funksjoner er kontekstsensitive, og dukker opp når de er nødvendige. Men det er mer enn bare lagkamerater å holde styr på.

Et uvurderlig hjelpemiddel er en flyvende drone, som for så vidt også dukket opp i forrige spill, men som spiller en mye større rolle her. Ved å holde inne en skulderknapp kan du se rett ned på kampsonen, i full detalj, og oppdage fiendtlige posisjoner mens du planlegger neste trekk. Veldig praktisk.

Videre får vi noen ganger tilgang til en liten, fjernstyrt bil (mule), som fungerer som beskyttelse og våpenstasjon. Artig, men ikke alltid så nyttig.

I flere av oppdragene har vi også kontroll på både tanks og helikoptre, som kan legge beskyttente ild. Og det er her det begynner å bli kult. GRAW2 klarer virkelig å skape følelsen av å være en del av en total krig, ikke bare en liten trefning. I noen tilfeller har vi kommando over en rekke enheter, både soldater, helikopter og tanks samtidig, og takket være det enkle grensesnittet er det så lett å sende dem av gårde for å regne død over fiendene. Følelsen er herlig. Makt, makt og mer makt. Eksplosjonene ryster bygningene, motstanderne skriker, og de røde markørene som viser deres posisjoner endrer seg en etter en til hvite.

Enda bedre – alle enhetene du ikke selv styrer har innebygde kameraer. Du kan alltids observere kampene fra deres perspektiv, og kan til og med gi ordre fra deres perspektiv. Dette gir et enda dypere lag av strategisk tenkning, og åpner for enda flere muligheter for planlegging. Faktisk er den kunstige intelligensen også passelig forbedret, og de datastyrte soldatene oppfører seg langt mer realistisk enn før (selv om de fremdeles klarer å sette seg fast fra tid til annen). Det gjør for så vidt også de slemme.

For å variere intensiteten, er det også plass til flere oppdrag med mye roligere tempo, der du må klare deg alene, uten støtte fra andre enheter. Følelsen er flott, der du sniker deg langs hustakene, utstyrt med mektig sniperrifle.

Totalt sett er enkeltspillerkampanjen dynket i intense, dramatiske øyeblikk. Riktignok er den ganske så kort, men likevel full av variasjon, utfordring og spektakulære kamper. Vi klager ikke. Vi nøt hvert sekund av denne cinematiske opplevelsen.

Flott flerspillerstøtte

Naturligvis er onlinemulighetene en stor del av GRAW2, akkurat som tilfellet var med forgjengeren. For det første har spillet en omfattende kooperativ del, der du kan spille sammen med tre kompiser, for det andre finnes det et hav av andre spillvarianter. Både lagbaserte og alle-mot-alle-moduser er tilgjengelige, og det finnes både oppdragsbaserte kamper, kamper om å kontrollere territorier og rene deathmatch-opplegg. Noe for enhver, altså. Det er bare synd vi ikke rakk å tilbringe mer tid med flerspillermodusene i løpet av vår testing.

GRAW2 er nesten et must for actionelskende 360-eiere. Uten at spillet representerer et dramatisk skritt videre fra forgjengeren, har det likevel nok innhold både offline og online for å tilfredsstille de fleste. Det er intenst, underholdende og krevende. Og ikke minst så flott å se på. Nye Ghost Recon er definitivt blant vårens mest solide actionspill, og vi gleder oss veldig å se hvor UbiSoft tar serien neste gang.

Stikkord: spilltester, testprodukt, xbox360_test