Stadig flere butikker reduserer hylleplassen for PC-spill til fordel for konsollspill.
Ifølge Kevin Cloud skyldes dette den utbredte piratkopieringen av PC-spill.
Utspillet fra Cloud kom under det årlige lan-partyet Quakecon i Dallas, Texaas. Cloud ble spurt om hvorfor PC-spillene forsvant fra butikkhyllene.
– Piratvirksomheten er den viktigste grunnen til at forhandlerne nå ser ut til å prioritere konsollspill, sa han.
Annonse
Abonnement
Han får støtte av sjefen i Id.
– Ingen vet hvor mange spill som egentlig blir kopiert, men det spilles antakelig flere piratkopierte spill enn lovlige spill, sier admininstrerende direktør Todd Hollenshead i Id Software.
Hvordan piratkopieringen skal bekjempes ligger i bakhodet til alle PC-spill-utviklerne hele tiden, ifølge Cloud.
– Abonnementsspill, som World of Warcraft, er én måte å løse dette pål, sier han.
Prioritert
Lars Gustavsson, hos den svenske spillutvikleren Dice, som blant annet står bak Battlefield-seriten, sier at kopieringsbeskyttelsen er høyt prioritert.
– Men arbeidet tar tid som kunne vært brukt til å gjort spillene våre enda bedre.
Fredrik Wester i Paradox Interactive sier at de har valgt en annen tilnærming til problemet.
– Vi bruker kun penger på kopieringsbeskyttelse når kontraktene forlanger det. Vi forsøker å snu resonnementet og tilby de som faktisk kjøper spillet en merverdi.
For eksempel vil vi tilby en online multiplayer-versjon av Europa Universalis 3, som krever en fysisk nøkkel som følger med spillet.
Annonse