Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Muhammed-effekt på nettet

Den danske avisa Jyllands-Posten har opplevd enorm trafikkøkning på sitt nettsted etter at de publiserte Muhammed-bildene.

Jyllandsposten
I følge Jyllands-Postens internettredaktør Jørgen Shultz-Nielsen er trafikken den siste uka hele fire ganger høyere enn normalt.

Fra 320 000 til 1,8 millioner

Dette til tross for at avisen har blitt utsatt for såkalt DOS (Denial Of Service)-angrep. Disse falske opppkallene skal ikke være med i statistikken.

En vanlig uke har Jyllands-Postens nettsted jp.dk ca 320 000 unike brukere på Gallups målinger – litt under det dobbelte av ITavisen.no.

Åpent brev til muslimer

Sist uke økte dette tallet til svimlende 1,8 millioner. Om lag 600 000 av brukerne har lest avisen fra utlandet. Det betyr at dersom man tar vekk utlendingene, har avisen doblet seg bare i Danmark.

Stridens eple, Muhammed-tegningene, er så vidt vi kan se ikke å finne på nettstedet. Men det åpne brevet som avisen har lagt ut til alle verdens muslimer – på dansk, engelsk og arabisk – har alene blitt lest av 260 000.

Karikaturtegningene av profeten har skapt en svært alvorlig utenrikspolitisk sittuasjon både for Danmark og Norge, der bildene senere ble gjengitt i den kristne avisen Magazinet.

Kilder:
Computerworld.dk
Dagbladet.no

Stikkord: internett